Tuotteet


Google+

Ostajan_Opas

Millainen pyörä minulle?

KÄYTTÖTARVE VAI TARVEKÄYTTÖ

Mieti aivan ensimmäiseksi miten pyörääsi käytät, onko se sinulle harrastus- vai kulkuväline? Ajatko työmatkoja muksu tarakalla ja kauppakassi korissa vai kruisailetko rannoilla tai rutistatko metsäpoluilla?

Mieti ainakin seuraavia:
- käyttöympäristö: kaupunki, maantie, maasto
- matkan pituus: kauppareissu, työmatka, hikilenkki
- pinta, jolla ajat: asvaltti, hiekka, polku
- paljonko ajat: vuoden ympäri joka päivä, pari kertaa kesässä
- kuljetatko kuormaa: lapsi, kauppakassi, retkivarusteet
- miten haluat ajaa: kovaa ja korkealta vai leppoisan rauhallisesti
- vanhaa pyörääsi: mikä siinä oli mukavaa ja mistä et pitänyt

Pyörävalikoima on nykyisin niin laaja, että siitä on hyvin helppo ostaa itselleen täysin sopimaton pyörä, joten mieti ylläolevia ja tutustu myös pyörätyypit osioon.

VAIHTEITA VAI VAIHTEITTA

Vaihteet tekevät ajamisesta kevyttä ja joustavaa. Sinun ei tarvitse käyttää mahdottomasti voimaa eikä toisaalta polkea hurjan kiivaasti päästäksesi parasta mahdollista vauhtia eteenpäin; ts. voima ja pyöritysnopeus ovat oikeassa suhteessa. Vaihteiden määrä (1-30) riippuu ajoympäristöstä ja ajotyylistäsi. Pysähtelevään kaupunkiajoon riittää 1-8 vaihdetta, mutta maantiellä ja maastossa tarvitset selvästi enemmän vaihteita.

JARRUT - JALKA JA KÄSI VAI KÄSI JA KÄSI

Jalkajarrullisella pyörällä ei hätäjarrutukseen pysty. Hurja väite, joka vaatinee muutaman perustelun. Jalkajarrulla on kaksi tehokasta jarrutusasentoa ( = polkimet vaakasuorassa). Takapyörä vastaa vain kolmannesta jarrutustehosta (verrattuna etu-+ takapyörä). Etukäsijarrun käyttö jalkajarrun kanssa on vaikeaa ja paniikkitilanteessa lähes mahdotonta. Joissakin tilanteissa jalkajarru kuitenkin puolustaa paikkaansa. Lapsilla joiden kädet ovat vielä pienet ja käsivoimat vähäiset, aikuisilla ajettaessa rauhallisesti ja ennakoivasti sekä silloin, kun siihen on vuosikausien tottumus.

Käsijarrullisella pyörällä jarrut (molemmat) ovat koko ajan käytettävissä -riippumatta polkimien asennosta. Käsijarruilla jarrutus on tasapainoista ja myös etupyörä, joka vastaa kahta kolmasosaa jarrutustehosta, jarruttaa. Nykyiset laadukkaat käsijarrut toimivat sangen pienillä voimilla kaikissa keleissä, toisin kuin vielä 80-luvun retkipyörissä. Käsijarruja on neljää tyyppiä - rumpu-, rulla-, vanne- ja levyjarru - ja on käyttötarkoitus- / kustannuskysymys minkä niistä pyörääsi valitset. Jos olet vaihteita pohdiskellessasi päätynyt ketjuvaihteiseen pyörään, on siinä aina käsijarrut.

RUNKO

Runko on polkupyörän selkäranka. Huonorunkoisesta pyörästä ei hyvää saa. Alumiini on viime vuosina noussut tärkeimmäksi runkomateriaaliksi ja siitä tehdään ominaisuuksiltaan hyvinkin erilaisia runkoja eri pyörätyypeille ja eri hintaluokkiin.
Teräs on myös yleinen runkomateriaali ja sitä riittää jos jonkinlaisilla nimikkeillä. Pahimmillaan se on löysää ja painavaa "vesijohtoputkea", hienoimmillaan oikeista kohdista ohennettua sekoiteterästä.
Alumiinirunko on näyttävämpi ja jossain määrin kevyempi, teräsrunko taas pitkäikäisempi. On lähes yhdentekevää kumman valitset, kunhan runko on tehty kunnolla kunnon materiaalista.
Hiilikuitu yleistyy erikoispyörissä (esim. maantie) ja siitäkin löytyy useita eri laatuja.

RUNKOKOKO

Oikea runkokoko on pyöräilymukavuuden kannalta ratkaiseva tekijä. Oikea koko riippuu tietenkin kuljettajan pituudesta sekä lisäksi pyörä-tyypistä; tutustu kokotaulukkoomme.



  Miksi pyöräsi kannattaa ostaa erikoisliikkeestä, myös netissä?

OIKEAT KYSYMYKSET

Onnistunut pyöräkauppa alkaa muutamalla peruskysymyksellä:
missä ajat, pitkäänkö ajat, millaisella tiellä, kuljetatko kuormaa, miten ajat, useinko ajat, millainen on vanha pyöräsi, oletko huvi- / hyöty- / kuntoliikkuja?

HELPPOJA KYSYMYKSIÄ VASTATA

Vastaa näihin ja tutustu pyörätyypit-osiossa eri vaihtoehtoihin, selaile ja vertaile tuotteita. Löydät laajasta ja laadukkaasta valikoimastamme sinulle ja käyttötarkoitukseesi parhaiten sopivat vaihtoehdot.
Työmme on polkupyörä; osaamme nippelit ja nappelit, tiedämme miten mikäkin toimii ja vaikuttaa. Olemme valtavasta tarjonnasta tehneet esikarsinnan puolestasi, et löydä kaupastamme ala-arvoisia tai ylihinnoiteltuja pyöriä.

KOONTI, SÄÄTÖ JA LUOVUTUSHUOLTO

Paraskaan vaihtoehto ei ole tehtaan jäljiltä vielä valmis. Useimmat pyörät tulevat Kaukoidästä esikoottuina laatikossa. Esikoonti on tarkistettava ja kasaus suoritettava loppuun, polkimia myöten. Lisäksi pyörä on luovutushuollettava eli tarkastettava, että kaikki toimii kuten pitää ja kuuluu. Tämä kuuluu kauppahintaan erikoisliikkeessä. Myymämme pyörät ovat siis 100 % koottuja sekä 99,9 % säädettyjä – satulan korkeus sinun tulee säätää itse.

HINTA

on toki tärkeä asia, vaan ei tärkein. Usein muutamalla lisäkympillä saat selvästi mukavampaa ja täsmällisempää toimintaa sekä ennen kaikkea parempaa kulutuskestävyyttä.
Huollostamme saamme välitöntä palautetta eri osien kestävyydestä, joten useimmiten löydät myös parhaat budjettipyörät erikoisliikkeestä.


VARUSTEET JA VARAOSAT

Erikoisliikkeestä löydät myös pyörääsi sopivat varaosat ja tarvikkeet
sekä ajovarusteet itsellesi.

Mukavaa, turvallista ja stressitöntä pyöräilyä – erikoisliikkeestä, myös netissä.