Kona Libre G2 CR
  • Kona Carbon hiilikuiturunko
  • Kona Libre Carbon Flat Mount Disc hiilikuituhaarukka
  • SRAM Apex XPLR AXS 1x12 langaton sähkövaihteisto
  • SRAM Apex hydrauliset levyjarrut
  • Easton ARC Offset 25 tubeless kiekot WTB Vulpine TCS Light
    DNA 700x45 renkailla

Kona Libre G2 CR


Pyörä kaikille alustoille ja kaikkiin ajoihin. Libre kuuluu
testivalikoimaamme, testaa tositoimissa ennen ostopäätöstä!

Hinta sis. alv 25.5%

alkaen: 4 499,00 €

koko
Valitse ominaisuudet.
Haluan pyörän työsuhdepyöräksi

Pyörät toimitetaan täysin koottuina ja lähes ajovalmiina, ohjaustanko vain ajoasentoon ja menoksi!
Tutustu alennusportaisiimme tai lisää tuote ostoskoriin, alennukset lasketaan automaattisesti.

Työsuhdepyörä ? Työsuhdepyörän hankkiminen ei ole koskaan ollut näin helppoa, voit tilata pyörän suoraan verkkokaupasta. Lisää tietoa täältä!

Hei hei vanha Libre, tervetuloa uusi keveämpi ja ketterämpi versio! Konan gravel-malliston uusin tulokas on vihdoin saapunut. Onko tässä se täydellinen yleispyörä, joka taipuu niin soralle kuin asfalttilenkeillekin työmatkoilta treenilenkeille ja gravel -kisoihin?

Toisen sukupolven Kona Libre CR esittelee täyshiilikuiturungon, joka on luonnollisesti edeltäjäänsä keveämpi. Pyörässä on tilaa massiivisille 700 x 45mm renkaille jopa lokasuojien kanssa, joten pidemmätkään seikkailut haastavissa olosuhteissa eivät tuota ongelmaa. Mukavuutta pitkille lenkeille tuo ohuempi 27.2mm satulatolppa, joka vaimentaa sorateiltä välittyviä tärinöitä tehokkaasti.

Uusi kilpailuhenkisempi geometria on kokenut täydellisen muutoksen. Pidempi reach, jyrkempi satulakulma ja matalampi stack tekevät pyörästä ketterämmän ja tarjoavat aggressiivisemman ajoasennon. Mikä parasta, Kona tarjoaa Libren kuudessa eri runkokoossa (48-58 cm), joten et varmasti joudu tekemään kompromisseja sopivan koon suhteen!

Soralla se kulkee kuin unelma, kaupunkiajossa lokasuojien kanssa se toimii mainiosti työmatkoilla, ja kuitenkin keveys ja jämäkkä runko tekevät siitä yllättävän nopean myös asfalttipinnoilla. Voiko yhdeltä pyörältä enempää vaatia?

Kona Libre 2025: Tekniset herkut.

Toisen sukupolven Kona Libre on ottanut melkoisen harppauksen eteenpäin! Konan suunnittelutiimi on selvästi kuunnellut asiakkaita ja hionut jokaista yksityiskohtaa paremmaksi kuitenkaan pilaamatta sitä monipuolisuutta, joka teki edellisestäkin mallista niin suositun.

Hiilikuiturunko ja modernimpi geometria.

Uusi Libre CR on rakennettu kokonaan hiilikuidusta - kevyempi runko, tottakai! Mutta ei pelkkää kevennystä vaan geometriaankin on kajottu rajulla kädellä: pyörässä on nyt pidempi reach, jyrkempi satulakulma, lyhyempi emäputki ja matalampi stack. Nämä muutokset yhdistettynä lyhyempän takahaarukkaan tuovat ajoon aivan uuden tason napakkuutta ja ketteryyttä.

Sopivan koon löytäminen on nyt entistä helpompaa, sillä Kona tarjoaa mallia kuudessa eri koossa (48, 50, 52, 54, 56 ja 58 cm). Runkojen mitoitus seuraa nykyaikaista tyyliä vahvasti viistolla vaakaputkella, joten unohda vanhat maantiepyöristä tutut kokomerkinnät Sopivaa kokoa valitessa tulee ottaa huomioon Libren moderni runkogeometria ja erittäin viisto vaakaputki. Tästä johtuen kokomerkinnät poikkeavat melkoisesti perinteisestä maantiepyörän kokomerkinnästä. Eli täysin suoralla vaakaputkella oleva runkokoko 58-60cm vastaa hyvin todennäköisesti Libren 56cm kokoa, 56-58cm Libren kokoa 54cm ja niin edelleen.

Ohjauskulma pysyy vakiona 70,5 asteessa kaikissa runkokoissa. Tämä lukema on tarkkaan harkittu kompromissi: riittävän loiva taatakseen vakauden soralla mutta ei liian loiva pilaamaan ketterää käsiteltävyyttä asfaltilla.

27.2mm satulatolppa.

Merkittävä parannus mukavuudessa tulee ohuemmasta satulatolpasta! Siirtyminen 31,6 mm:stä 27,2 mm:iin saattaa kuulostaa pieneltä muutokselta, mutta ero tuntuu selvästi pitkillä soratieosuuksilla. Ohuempi tolppa joustaa enemmän ja siivoaa tärinää tehokkaammin. Ja jos kaipaat lisää mukavuutta, voit asentaa jopa 100 mm:n liikematkalla olevan hissitolpan teknisempää maastoa varten.

UDH-yhteensopivuus (Universal Derailleur Hanger) on tervetullut päivitys, joka varmistaa yhteensopivuuden SRAM Transmission -voimansiirron kanssa mutta toimii toki perinteistenkin vaihtajien kanssa. Jarrupuolella on siirrytty nykyaikaiseen flat mount -kiinnitykseen, joka tukee nyt 180 mm:n levyjä aiemman 160 mm:n maksimin sijaan parempi jarrutusteho on aina plussaa!

Vaikka pyörä tulee tehtaalta 1x-vaihteistolla, rungossa on fiksun irrotettavan levyn ansiosta mahdollisuus myös 2x- vaihteistoon (vaikka 50/34-eturattailla), jos kaipaat tarkempia välityksiä.

Rengastila ja kiinnitysmahdollisuudet seikkailuja varten

Yksi Libre CR:n ehdottomista valteista on hulppea rengastila: 700 x 45 mm renkaat mahtuvat pyörimään helposti jopa lokasuojien kanssa! Tämä on juuri sitä joustovaraa mitä tarvitset, kun soratie muuttuu entistä karkeammaksi.

Juomapullotelineiden kiinnityspaikkoja löytyy kaksi runkokolmion sisäosasta ja yksi alaputken alta. Bento Box - laukulle on varattu kiinnityspisteet yläputkessa, ja lokasuojillekin on omat paikkansa. Libre CR:ssä on myös näppärä irrotettava takahaarukan silta jätä pois kun haluat keventää tai asenna paikoilleen kun tarvitset lokasuojat. Kätevää!

Easton ARC Offset 25 -vanteet ja WTB Vulpine TCS 700 x 45 mm -tubeless-renkaat tarjoavat loistavan tasapainon vauhdin ja mukavuuden välillä kaikenlaisilla alustoilla.

Vaijerien / jarruletkujen viennit kulkevat luonnollisesti kokonaan rungon sisällä ohjainkannattimesta lähtien. Tämä pitää pyörän hiljaisena (ei kilinää!) ja suojaa vaijereitasi mudalta ja lialta. Fiksuna yksityiskohtana takajarruletku on reititetty Y-liittimen kautta, joten voit vetää sen emäputken kummalta puolelta tahansa omien mieltymystesi mukaan.

Suorituskyky erilaisilla alustoilla

Uusi Kona Libre todistaa monipuolisuutensa heti ensimmäisellä polkaisulla. Geometriamuutokset ja tekniset ratkaisut näkyvät varsinkin kun ajoalusta vaihtuu - mutta miten tarkemmin?

Sorateillä ja hiekkateillä - tässä Libre on kotonaan! Sorateillä Libre CR pääsee todella loistamaan. 70,5 asteen ohjauskulma on juuri sopivan vakaa pitkillä soraosuuksilla ilman että pyörä tuntuu kömpelöltä. Tällä pyörällä kun ajaa sorateiden epätasaisuuksien yli, ohuempi 27,2 mm:n satulatolppa toimii kuin unelma - se vaimentaa tärinää niin tehokkaasti, että pitkätkään lenkit eivät rasita selkää samalla tavalla kuin jäykemmällä tolpalla.

WTB Vulpine TCS 700 x 45 mm -tubeless-renkaat ovat aivan omaa luokkaansa irtonaisella soralla! Kokeile ajaa näillä renkailla ja tunnet eron heti - ne tarjoavat selvästi enemmän pitoa kuin kapeammat vaihtoehdot samalla säilyttäen mainion rullaavuuden. Entistä jäykempi runko välittää polkuvoiman tehokkaasti eteenpäin ilman turhaa energiahukkaa.

Asfaltilla ja kaupungissa - yllättävän näppärä. Libre CR on suunniteltu ensisijaisesti soralle, mutta älä anna sen hämätä! Asfalttipäällysteellä hiilikuiturunko osoittaa jämäkkyytensä ja reagoi välittömästi, kun polkaiset tosissasi. Jyrkempi satulakulma ja pidempi reach mahdollistavat sellaisen ajoasennon, että asfalttilenkitkin sujuvat mainiosti ilman turhaa energiahukkaa.

Kaupungissa Libre näyttää monipuolisuutensa - se on juuri sopivan ketterä liikenteen seassa puikkelehtimiseen. Lokasuojien kiinnitysmahdollisuus on kyllä ihan ehdoton työmatkakäytössä (kuka nyt haluaa saapua töihin kuraraita selässä?). Lyhyempi takahaarukka tekee ruuhkassa mutkittelusta suorastaan nautinnollista, ja pyörä tuntuu heti kotoisalta myös kaupunkiviidakossa.

Metsäpoluilla ja teknisemmässä maastossa - yllätyksellisen pärjäävä! Tässä tulee yllätys monille - Libre CR pärjää huomattavasti paremmin myös teknisemmässä maastossa kuin useimmat kilpailijansa! Matala stack ja SRAM Apex AXS XPLR - vaihteisto antavat hyvän hallinnan myös vaihtelevammassa maastossa. 45-milliset renkaat löytävät sen kriittisen tasapainon pidon ja rullaavuuden välillä, jota tarvitset kun polku kapenee.

Ritchey Butano Comp Internal -ohjaustangon 18 asteen flare on todellinen pelastaja jyrkissä laskuissa ja teknisessä maastossa - tangosta saa sellaisen otteen, että hallinta säilyy vaikeissakin tilanteissa. Jos sattuisi käymään niin ikävästi että vaihtaja osuisi kiveen, UDH-yhteensopivuus osoittautuu kullan arvoiseksi - standardivaihtajankorvake kun löytyy lähes joka pyöräliikkeestä.

On kuitenkin tärkeää muistaa, että pohjimmiltaan Libre on gravel-pyörä eikä maastopyörä. Vaikka se suoriutuukin yllättävän hyvin kevyessä maastossa, et tietenkään voi odottaa sen suoriutuvan kaikista maastopyörän tehtävistä! Mitä vaikeampaa maasto on, sitä enemmän kaipaat oikeaa maastopyörää. Mutta kevyemmässä maastossa ja metsäpoluilla Libre on odottamattoman kyvykäs!

Komponentit ja niiden toimivuus - mitä löytyy konepellin alta? Konan osavalinnat Libre CR:ään osoittavat, ettei kompromisseja ole tehty. Jokainen komponentti on tarkkaan harkittu palvelemaan pyörän monipuolista käyttötarkoitusta - olipa alla sitten soraa, asfalttia tai jotain siltä väliltä. SRAM Apex AXS XPLR -vaihteisto - langatonta toimivuutta! Libre CR on saanut alleen langattoman SRAM Apex XPLR AXS 12 -vaihteisen vaihteiston, jonka 11-44t välitykset pitävät sinut liikkeessä kaikenlaisissa maastoissa. Jyrkimmätkään nousut eivät tuota ongelmia, ja toisaalta vauhtireserviä löytyy myös tasaisille osuuksille. 42-hampainen X-Sync- eturatas yhdistettynä SRAM Apex Flattop -ketjuun tarjoaa sellaiset vaihteet, että huomaat eron heti ensimmäisillä polkaisuilla - tarkka ja nopea vaihteenvaihto kaikissa olosuhteissa! Langattoman vaihteiston etu on luonnollisesti siisti ulkonäkö ja huoltovapaus - ei vaijereita, ei huolia! Vaikka pyörä toimitetaan tehtaalta 1x-kokoonpanolla, rungossa on fiksun irrotettavan etuvaihtajan kiinnityslevyn ansiosta mahdollisuus myöhemmin päivittää 2x-vaihteistoon, jos kaipaat tarkempia välityksiä esimerkiksi maantiekäyttöön.

Jarrut ja voimansiirto - pysähtymistä ja menoa. SRAM Apex -sarjan hydrauliset levyjarrut 160 mm SRAM Centerline -levyillä sekä edessä että takana hoitavat jarrutuksen erinomaisesti. Jarrujen teho on vakuuttava ja tuntuma säilyy tarkkana myös pitkissä alamäissä, kun jarrut saattaisivat ylikuumentua. Eikä tietenkään huolta jarrutustehon heikkenemisestä märissä olosuhteissa - hydrauliikka toimii yhtä hyvin oli sää mikä tahansa!

Keskiönä toimii SRAM PF86.5 DUB Road Wide, joka on jämäkkä ja kestävä. SRAM Apex 1 DUB Wide -kampisarja on suunniteltu nimenomaan gravel-käyttöön, mikä näkyy hieman leveämmässä q-factorissa ja paremmassa rengastilassa. Polkimet kiertyvät kevyesti, eikä voimanhukka keskiössä ole ongelma.

Kiekot ja renkaat - määrittävät ajokokemuksen. Easton ARC Offset 25 -vanteet ovat juuri se kompromissi painon ja kestävyyden välillä, jota gravel-pyörältä toivot. Offset-profiili tasapainottaa puolajännitystä ja tekee kiekoista vahvemmat. Formula-navat (100x12 mm edessä, 142x12 mm takana) eivät ehkä ole markkinoiden keveimmät, mutta jämäkkyydessä ja voiman välityksessä ne ovat ensiluokkaisia.

WTB Vulpine TCS Light DNA 700x45c -tubeless-renkaat ovat mielestäni erinomainen valinta tähän pyörään! Ne tarjoavat juuri sopivan tasapainon rullaavuuden ja pidon välillä. Tubeless-yhteensopivuus on nykyään ehdoton juttu - voit ajaa matalammilla rengaspaineilla ilman pelkoa rengasrikoista, ja samalla mukavuus paranee kun renkaat myötäilevät alustan epätasaisuuksia paremmin. 45 mm leveys on juuri oikea valinta vaihtelevaan maastoon: riittävästi vakautta soralla mutta silti hyvä rullaavuus kovemmilla pinnoilla.

Kaiken kaikkiaan Libre CR:n komponenttipaketti on tasapainoinen kokonaisuus ilman selkeitä heikkouksia. Pyörää ei ole rakennettu yhteen käyttötarkoitukseen vaan se on monipuolinen työkalu erilaisiin ajoympäristöihin - juuri sellainen, jota useimmat meistä tarvitsevat!

Yhteenveto - onko Libre CR se oikea pyörä sinulle? Niin mikäs on lopullinen tuomio? Uusi Kona Libre CR 2025 edustaa kiistatta merkittävää harppusta eteenpäin gravel- pyörien maailmassa. Kevyempi hiilikuiturunko, täysin uusittu kilpailuhenkisempi geometria ja mukavuutta lisäävä 27,2 mm:n satulatolppa muodostavat kokonaisuuden, joka palvelee erinomaisesti niin kilpaorientoitunutta kujettajaa kuin seikkailuun suuntaavaa nautiskelijaakin. 4449 euron hintalappu ei tietenkään ole mikään pikkusumma, mutta kun tarkastelee mitä rahalla saa, kokonaisuus alkaa näyttää erittäin järkevältä. Langaton SRAM Apex XPLR AXS - vaihteisto on yleensä vain kalliimpien pyörien herkkua, ja kuusi eri runkokokoa takaa, että löydät juuri sinulle täydellisesti sopivan geometrian. UDH-yhteensopivuus puolestaan katsoo tulevaisuuteen ja varmistaa, että pyörä pysyy käyttökelpoisena pitkään - standardoitu vaihtajankorvake on todellinen pelastus, jos sattuu käymään hassusti keskellä ei-mitään.

Missä Libre CR sitten loistaa parhaiten? No ihan kaikessa! Sorateillä se kulkee kuin kiskoja pitkin, asfaltilla se rullaa kevyesti ja tehokkaasti, ja yllättäen se pärjää myös kevyessä maastossa, missä monet gravel-pyörät joutuvat antautumaan. Tällainen monipuolisuus on juuri sitä, mitä useimmat meistä pyörältään kaipaavat - yksi laite, joka hoitaa homman kuin homman. Konan upouusi Libre CR on vakaasti gravel-pyörien kärkikastia. Se ei ole halvin, muttei myöskään kallein. Se ei ole kevyin, muttei missään nimessä raskas. Se ei ole äärimmäisin missään yksittäisessä ominaisuudessa, mutta kokonaisuutena se on vaikuttavimpia gravel-pyöriä, joita tähän mennessä valikoimaamme on osunut. Joskus kultainen keskitie on todellakin kultaa!

Tuotekoodi: KOLI

Valmistaja: Kona

Katso myös muut Kona-valmistajan tuotteet

Pyörä ajovalmiina kotiovellesi

14 päivää ilmainen palautusoikeus

Kotimaista pyöräkauppaa vuodesta 1949