Orbea Rise H30
Rise beyond! Täysin uudenlainen sähköavusteinen
maastopyörä, nyt myös alumiinirunkoisena!
Rise kuuluu testivalikoimaamme, testaa tositoimissa ennen
ostoa!
Orbean mallisto on valtavan laaja ja monesta mallista useita eri värejä sekä lähes
kaikki pyörät räätälöitävissä, sivuillamme on näkyvissä
ja suoraan tilattavissa vain osa mallistosta. Tutustu
Orbean sivuilla ja
ota yhteyttä meihin kun mieleinen malli on löytynyt!
5979,00 €
4798,99 €
- Erittäin hienosti viimeistelty alumiinirunko integroidulla
akulla, näyttääkö sähköpyörältä? Niinpä! - Tarpeeksi avustusta silloin kun tarvitset, erittäin
lähellä perinteisen maastopyörän painoa ja käsiteltävyyttä - Orbealle erikseen suunniteltu Shimano EP6 RS Power
sähkömoottorikonsepti - 540Wh akku
- Marzocchi Bomber Z2 140 keula, Fox Float Performance ,
140mm joustoa molemmissa päissä - Shimano Deore M6100 1x12 vaihteisto
- Shimano MT201 hydrauliset levyjarrut
- Tubeless Ready kiekot
- OC Mountain Control MC21 hissitolppa
Ainutlaatuinen uusi Orbea Rise haastaa käsityksesi
sähköavusteisen pyörän painosta, tuntumasta ja ulkonäöstä
sekä häivyttää perinteisen maastopyörän ja sähköavusteisen
pyörän rajat lähes olemattomiin.
Aloitetaan runkogeometriasta, joka kuitenkin on jokaisen pyörän oleellisin asia. Uusi Rise pohjautuu lähes täysin erittäin suosittuun Orbean Occam -malliin, joka on moneen otteeseen todettu erittäin monipuoliseksi trail -kategorian pyöräksi. Siis ajoihin joita valtaosa meistä maastolenkeillään oikeasti ajaa. Ainoana konkreettisena erona on aavistuksen pidempi takahaarukka, jotta rengastilaa on moottorin takana riittävästi.
Rider Synergy (RS) konsepti. Risen suunnittelun lähtökohtana on ollut perinteisen maastopyörän ja sähköavusteisen maastopyörän yhdistäminen tavalla joka säilyttää kaikki "luomuajamisen" parhaat puolet ja yhdistää ne mahdollisimman luonnollisesti sähkömoottorin toimintaan. Lopputuloksena on kuskin tarpeisiin saumattomasti reagoiva avustus, avustusta silloin kun sitä oikeasti tarvitset ja annat itsekin kaikkesi. Ei turbomoodeja jossa pelkkä jalkojen kevyt pyörittely riittää, ei suuren akuston ja sähköpyöräkomponenttien tuomaa lisäpainoa, ei tunnetta siitä että huijaisit jatkuvasti jollain tapaa. Rise on oikeastaan sähköavusteinen maastopyörä niille jotka vanno(i)vat vain ja ainoastaan sähköttömän ajamisen nimeen, testaa itse ja takaamme että mielipiteesi muuttuu!
RS Power. Orbealla mietittiin hetki jos toinenkin oman moottorikonseptin kehittämistä, mutta loppujen lopuksi sen koettiin kuitenkin olevan ainoa oikea reitti Risen suunnitelmien toteuttamiseksi. Shimanon jakaessa suunnitelmansa uuden EP8 sähkomoottorin osalta, alkoi vyyhti aueta ja pitkään suunnitteilla ollut konsepti lähestyä toteutumistaan. Tarina kertoo että Japanin herrojen taivuttelu projektiin vaati pitkälliset keskustelut ja mahdollisesti jokusen kupposen sakea, mutta lopputuloksena on ainoastaan Orbean käytössä oleva EP8 RS Power sähkömoottorikonsepti. Nykyisin myös EP6 RS Power, joka eroaa vakiomuotoisesta EP8 järjestelmästä maksimiväännön sekä avustusmoodien osalta.
EP6 RS Power tarjoaa maksimissaan 60Nm vääntöä, siis huomattavasti vähemmän mitä EP6 moottori vakiona. Avustukset on säädetty myös hyvin eri tyyliin ja moottori tarjoilee avustusta vain sen mukaan mitä kuskikin tarjoilee kampiin. Tälle on syynsä! Pienempi vääntö pitää avustuksen luonnollisempana, seurauksena pienempi virran tarve, seurauksena pienempi akkukapasiteetin tarve, seurauksena kevyempi runko ja kevyemmät komponentit. Jokainen varmaan sai jujusta kiinni?
RS Range. Vain 540Wh akku joku huutaa, nykypyörissä on jo 600-800Wh akkuja vakiona! Rise on suunniteltu ehdottomasti pitkille lenkeille ja RS:n virrantarve on reilusti "perinteistä" sähköavusteista pyörää pienempi. Tämän seurauksena akun keston voi kertoa 1,5:llä verrattuna perinteisempään, eli Risen akku vastaa reilusti suurempaa akkua "tavanomaisemmassa" toteutuksessa. Saatavilla on myös pullotelineeseen tuleva Range extender 252Wh akku, jonka myötä virtaa riittää melkeinpä pidemmälle kuin kuskilla ajohaluja!
RS käyttöliittymä. Yksinkertainen on kaunista! Virtanappula rungossa, yksinkertainen keinukytkin tangossa avustuksen vaihtoon sekä pieni sähköjärjestelmän jakoboksi, siinä kaikki sähköjärjestelmään viittavat. Jakoboksista saa langattomasti yhdistettyä eri laitteisiin jos tahdot tankoon enemmän informaatiota ja/tai ottaa talteen erinäistä dataa lenkistä.
RS systeemin paino. RS sähkömoottori, akku ja muut järjestelmän osat ovat huomattavasti kevyempiä kuin tavanomaisemmissa sähköavusteisissa, seurauksena on pyörämallista riippuen 19 -20kg kokonaispaino!
Aloitetaan runkogeometriasta, joka kuitenkin on jokaisen pyörän oleellisin asia. Uusi Rise pohjautuu lähes täysin erittäin suosittuun Orbean Occam -malliin, joka on moneen otteeseen todettu erittäin monipuoliseksi trail -kategorian pyöräksi. Siis ajoihin joita valtaosa meistä maastolenkeillään oikeasti ajaa. Ainoana konkreettisena erona on aavistuksen pidempi takahaarukka, jotta rengastilaa on moottorin takana riittävästi.
Rider Synergy (RS) konsepti. Risen suunnittelun lähtökohtana on ollut perinteisen maastopyörän ja sähköavusteisen maastopyörän yhdistäminen tavalla joka säilyttää kaikki "luomuajamisen" parhaat puolet ja yhdistää ne mahdollisimman luonnollisesti sähkömoottorin toimintaan. Lopputuloksena on kuskin tarpeisiin saumattomasti reagoiva avustus, avustusta silloin kun sitä oikeasti tarvitset ja annat itsekin kaikkesi. Ei turbomoodeja jossa pelkkä jalkojen kevyt pyörittely riittää, ei suuren akuston ja sähköpyöräkomponenttien tuomaa lisäpainoa, ei tunnetta siitä että huijaisit jatkuvasti jollain tapaa. Rise on oikeastaan sähköavusteinen maastopyörä niille jotka vanno(i)vat vain ja ainoastaan sähköttömän ajamisen nimeen, testaa itse ja takaamme että mielipiteesi muuttuu!
RS Power. Orbealla mietittiin hetki jos toinenkin oman moottorikonseptin kehittämistä, mutta loppujen lopuksi sen koettiin kuitenkin olevan ainoa oikea reitti Risen suunnitelmien toteuttamiseksi. Shimanon jakaessa suunnitelmansa uuden EP8 sähkomoottorin osalta, alkoi vyyhti aueta ja pitkään suunnitteilla ollut konsepti lähestyä toteutumistaan. Tarina kertoo että Japanin herrojen taivuttelu projektiin vaati pitkälliset keskustelut ja mahdollisesti jokusen kupposen sakea, mutta lopputuloksena on ainoastaan Orbean käytössä oleva EP8 RS Power sähkömoottorikonsepti. Nykyisin myös EP6 RS Power, joka eroaa vakiomuotoisesta EP8 järjestelmästä maksimiväännön sekä avustusmoodien osalta.
EP6 RS Power tarjoaa maksimissaan 60Nm vääntöä, siis huomattavasti vähemmän mitä EP6 moottori vakiona. Avustukset on säädetty myös hyvin eri tyyliin ja moottori tarjoilee avustusta vain sen mukaan mitä kuskikin tarjoilee kampiin. Tälle on syynsä! Pienempi vääntö pitää avustuksen luonnollisempana, seurauksena pienempi virran tarve, seurauksena pienempi akkukapasiteetin tarve, seurauksena kevyempi runko ja kevyemmät komponentit. Jokainen varmaan sai jujusta kiinni?
RS Range. Vain 540Wh akku joku huutaa, nykypyörissä on jo 600-800Wh akkuja vakiona! Rise on suunniteltu ehdottomasti pitkille lenkeille ja RS:n virrantarve on reilusti "perinteistä" sähköavusteista pyörää pienempi. Tämän seurauksena akun keston voi kertoa 1,5:llä verrattuna perinteisempään, eli Risen akku vastaa reilusti suurempaa akkua "tavanomaisemmassa" toteutuksessa. Saatavilla on myös pullotelineeseen tuleva Range extender 252Wh akku, jonka myötä virtaa riittää melkeinpä pidemmälle kuin kuskilla ajohaluja!
RS käyttöliittymä. Yksinkertainen on kaunista! Virtanappula rungossa, yksinkertainen keinukytkin tangossa avustuksen vaihtoon sekä pieni sähköjärjestelmän jakoboksi, siinä kaikki sähköjärjestelmään viittavat. Jakoboksista saa langattomasti yhdistettyä eri laitteisiin jos tahdot tankoon enemmän informaatiota ja/tai ottaa talteen erinäistä dataa lenkistä.
RS systeemin paino. RS sähkömoottori, akku ja muut järjestelmän osat ovat huomattavasti kevyempiä kuin tavanomaisemmissa sähköavusteisissa, seurauksena on pyörämallista riippuen 19 -20kg kokonaispaino!
Tuotekoodi: ORRIH30
Valmistaja: Orbea
https://issuu.com/orbeabicycles/docs/rise_2021_quickstart_guide_en-es-de/10
- Runko:
- Orbea Rise Hydro 140mm travel 29" Boost 12x148
- Moottori:
- Shimano EP600-RS
- Akku:
- Orbea RS Internal 540Wh
- Kauko-ohjain:
- EN600-L
- Etuhaarukka:
- Marzocchi Bomber Z2 140 QR15x110
- Takaiskari:
- Fox Float Performance 2-Position Evol custom tune 210x55mm
- Kammet:
- Shimano Steps EM600
- Eturatas:
- 32
- Takapakka:
- Shimano CS-M6100 10-51t 12-Speed
- Polkimet:
- -
- Vaihtajat ja vivut:
- Shimano Deore M6100 SGS Shadow Plus / Shimano Deore M6100
- Jarrut:
- Shimano MT201 Hydraulic Disc
- Ohjainlaakeristo:
- Acros Alloy 1-1/8 - 1-1/2" Integrated
- Ohjaustanko:
- OC Mountain Control MC31, Rise20, Width 800
- Ohjainkannatin:
- OC Mountain Control MC20, 0º
- Satula:
- Fizik Terra Ridon X5 145mm Istuinkannatin:OC Mountain Control MC21, 31.6mm, Dropper
- Kiekot:
- Alloy, Tubeless, 29", 29c, 32H
- Renkaat:
- Maxxis Dissector 2.40" 60 TPI 3CMaxxTerra Exo TLR / Maxxis Rekon 2.40" 120 TPI 3CMaxxTerra Exo+ TLR
- Paino:
- Runkokoosta riippuen noin 19-20kg