Forbidden Druid X0 RS U
Velho Kanadasta! Huom! Forbiddenin pyörät tilataan aina
erikseen valmistajalta Kanadasta, tiedustele siis saatavuus
meiltä erikseen sähköpostitse tai kirjekuorisymbolia
klikkaamalla. Druid kuuluu testivalikoimaamme, testaa
tositoimissa ennen ostopäätöstä!
11289,00 €
S1 (158-170cm) |
Ei varastossa Kysy saatavuus: |
|
S2 (168-180cm) |
Ei varastossa Kysy saatavuus: |
|
S3 (178-190cm) |
Ei varastossa Kysy saatavuus: |
- Druid V2 Full Carbon - 130mm Travel hiilikuiturunko
- RockShox Lyrik Ultimate 150mm Charger 3 RC2 Debonair
+ joustohaarukka - RockShox Super Deluxe Ultimate Debonair+ RC2T takaiskari
- SRAM X0 AXS 12-v langaton sähkövaihteisto
- SRAM Code Stealth Ultimate hydrauliset
levyjarrut - OneUp hissitolppa
- Crankbrothers Synthesis 11 hiilikuitukiekot
Huom! Forbiddenin pyörät tilataan aina erikseen
valmistajalta Kanadasta, tiedustele siis saatavuus meiltä
erikseen sähköpostitse tai kirjekuorisymbolia klikkaamalla.
Druid kuuluu testivalikoimaamme, testaa tositoimissa ennen
ostopäätöstä!
Druid on nimensä mukaisesti melkoinen velho mitä tulee suorituskyvyn, hauskuuden ja kyvykkyyden yhdistelmään. High pivot -tyyppinen Trifecta jousitus toimii melkoisesti perinteistä ajattelumallia vastaan, jossa jouston määrä määrittelee puhtaasti maastopyörän käyttötarkoituksen ja ominaisuudet. Jousitus tarjoaa samanaikaisesti erinomaisen ennakoitavaa pitoa, leikkisää ajoa sekä kyvyn selvitä leikiten erittäinkin rajusta maastosta. Paperilla lyhyehkö rungon 130mm joustomatka toimii lähes sitä paremmin mitä kovemmin ja hankalampaan maastoon kuski pyörää komentaa. Runkogeometriassa ja kuskin sijoittumisessa on keskitytty erityisesti ajamisen vakauteen ja pyörän kykyyn tarjota kuskille lähes loppumattoman ajovarmuuden. Tiedetään, näinhän valtaosa pyörävalmistajasta markkinointipuheissaan sanoo, mutta Druidin kohdalla totuus on ehkä jopa mainoslauseita ihmeellisempi. Tästä syystä testipyörävalikoimastamme löytyykin pari pyörää testattavaksi kotipoluilla, jotta voit vakuuttua asiasta aivan itse!
Jos Forbiden Druid täytyy johonkin kategoriaan sijoittaa, on se ehdottomasti trail -pyörä, mutta samalla myös jotain enemmän. Druidilla ajat helposti tuntikausien pitkät peruslenkit, luukutat teknisimmätkin alamäet hymyssä suin ja mikset vaikka ajaisi suomienskaa kisamielessä.
High pivot Trifecta -jousitus. Heti jo ulkonäöstä huomaa ettei Druidin jousitus ole ihan sieltä perinteisemmästä päästä. Lyhykäisyydessään high pivot jousituksen toiminnassa taka-akselin liikerata on taaksepäin suuntautuva jousituksen vastaanottaessa iskuja. Taaksepäin suuntautuvan liikeradan myötä takarengas likkuu esteestä poispäin, sitä vastaan liikkumisen sijaan. Lopputuloksena pyörän vakaampi käyttäytyminen ja parempi liike-energian säilyminen = hallitumpi, nopeampi ja helpompi ajaminen teknisemmässäkin maastossa. Jousitus myös seuraa maaston muotoja paremmin, joka näyttäytyy erityisesti parempana pitona epätasaisissa nousuissa.
High pivot ei tietenkään ole pelkästään ylisanoja ja superlatiivista suorituskykyä. Normaalijousitukseen verrattuna voimansiirrossa on yksi ratas enemmän, joka tuottaa toki enemmän kitkaa kuin perinteinen voimansiirto. Tämä kuitenkin on melko pienessä roolissa ja hyödyt ylittävät pienen kitkan lisääntymisen, ellei nyt puhuta äärimmäisestä XC -henkisestä polkemistehokkuudesta.
Ns. rear-center -mitta myös kasvaa jousituksen liikkuessa syvemmälle joustomatkassa. Tämä puolestaan tasapainottaa pyörän käyttäytymistä suuremmissa iskuissa ja lähelle pohjaamista menevissä kompressioissa. Jousituksen toimintaan liittyvät kuvaajat akselin liikeradan ja ns. Anti-risen suhteen löytyvät tuotekuvista.
Trifecta -jousituksen sydämenä voidaan pitää Rate Control - linkustoa jousituksen alaosassa. Linkustoratkaisuilla säädellään lähtökohtaisesti jousituksen käyttäytymistä joustomatkan eri kohdissa. Lähtökohtaisesti toivottavana toimintamallina pidetään jousituksen progressiivisuutta eli pehmeää alkujoustoa ja kykyä selvitä suurista iskuista ilman jousituksen läpilyöntiä. Suoralla progressiivisuudella ei välttämättä saavuteta kaikkiin tilanteisiin sopivaa tuntumaa ja keskijouston kohdalla / jälkeen jousitus voi muuttua tarpeettoman kovaksi ja hakkaavaksi. Rate Control - linkustolla jousituksesta on tehty erinomaisesti pieniä iskuja mukaileva jouston alkumatkasta, tukeva ja kontrolloitu keskijoustosta, mutta kuitenkin valmiina vastaanottamaan iskuja olematta liian kova. Loppujouston täytyy olla tarpeeksi progressiivinen, jotta suuremmatkin ländit (ja kämmit) tapahtuvat kontrolloidusti. Lopputuloksena on jousitus joka tuntuu huomattavsti numeroitaan kyvykkäämmältä, tämän voimme itsekin vahvistaa muutamien useamman tunnin testilenkkien perusteelta. Mutta älä usko vain meitä, vaan testaa Druid itse omilla tutuilla poluilla testipyörämahdollisuutemme kautta.
Sitten vielä high pivot -jousituksen viimeinen elementti, idler ratas. Yläratttaan koko ja sijainti rungossa ovat kyseisen jousitusratkaisun oleellisimpia osa-alueita. Oikealla sijainnilla pystytään hienosäätämään jousituksen anti-squat ominaisuuksia ja mahdollistetaan erinomainen polkemistuntuma. Jousituksen pedal kickback on käytännössä kokonaan eliminoitu ja jousitus pysyy erittäin aktiivisena myös poljettaesa. Tästä on erityisesti hyötyä flättipolkimia käyttäville kuskeille, mutta myös pidon saavuttamisessa tiukissa nousuissa.
One Ride runkogeometria. Forbiddenin runkogeometrian ydinfilosofiana on yhtenevä ajokokemus ja tuntuma, runkokoosta ja kuskin mitoista riippumatta. Tähän on panostettu huomattavasti monia muita valmistajia enemmän ja yksi suurimmista ajotuntumaan vaikuttavista tekijöistä on painojakauma renkaiden välillä ja kuskin sijoittuminen renkaiden kontaktikohtien välissä. Monet merkit käyttävät samaa takahaarukan / rear-center mittaa kaikkien eri runkokojen kohdalla, jolloin painojakauma vaihtelee eri kokojen välillä, jonka seurauksena eri mittaisille kuskeille pyörä ei käyttäydy aivan samaan tapaan. Forbiddenin kohdalla rear-center -mitta vaihtelee eri runkokojen välillä, jolloin painojakauma pysyy samanlaisena runkokoosta riippumatta. Tähän on syytä kiinnittä huomiota vertaillessa runkomitoituksia muihin merkkeihin, pelkkää reach -mittaa ei kannata tuijottaa.
Toinen runkogeometriaan liittyvä erityispanostus on rungon pystyputken / satulaputken kulma (effective vs actual seat angle) ja Forbiddenin kohdalla sen muuttuminen eri runkokojen välillä. Forbiddenin kohdalla kulma muuttuu jyrkemmäksi siirryttäessä pienemmästä suurempaan runkokooon. Tällä saavutetaan pidemmille kuskeille tasapainoisempi asento ajettaessa satulasta. Mitä pidempi kuski, sitä enemmän painopiste siirtyy takarenkaan päälle silloin kun kulmaa ei oteta huomioon. Tästäkin menemme itse takuuseen omien erimittaisten kuskien testattua omia testipyöriämme, jokainen on tuntenut itsensä heti kotoisaksi pyörän kyydissä.
Sitten vielä hieman lyhyempi katsaus rungon yksityiskohtiin, näistä kaikista kuvat tuotekuvien joukossa. Pullotelineen paikkaan mahtuu runkokoosta ja iskarin mallista riippumatta suuri 0,75l juomapullo, jonka lisäksi rungossa on yläputken alapinnassa kiinnityspaikat esim tarvikekiinnitykselle. Rungon suojaamiseen ja hiljaisuuteen on panostettu erityisesti, takahaarukasta löytyy valmiiksi asennettuna erittäin hyvin suojaavat ketjusuojat. Vaijerien läpiviennit ovat hyvin suojatut ja eristetyt, ei mitään ylimääräisiä kilinöitä ja vaijerinkuorien / jarruletkujen heilumisia. Järkevät standardit, kierteellinen keskiö, ei ohjainlaakerin läpi vietyjä jarruletkuja / vaijerinkuoria, kaikki niin että asioissa on järkeä sekä toiminnallisuuden että huoltotoimenpiteiden kannalta.
Jos jaksoit lukea tänne asti etkä vieläkään ole aivan vakuuttunut, tilaa testipyörämme lainaan ja vakuutu itse, takaamme ettet tule pettymään!
Druid on nimensä mukaisesti melkoinen velho mitä tulee suorituskyvyn, hauskuuden ja kyvykkyyden yhdistelmään. High pivot -tyyppinen Trifecta jousitus toimii melkoisesti perinteistä ajattelumallia vastaan, jossa jouston määrä määrittelee puhtaasti maastopyörän käyttötarkoituksen ja ominaisuudet. Jousitus tarjoaa samanaikaisesti erinomaisen ennakoitavaa pitoa, leikkisää ajoa sekä kyvyn selvitä leikiten erittäinkin rajusta maastosta. Paperilla lyhyehkö rungon 130mm joustomatka toimii lähes sitä paremmin mitä kovemmin ja hankalampaan maastoon kuski pyörää komentaa. Runkogeometriassa ja kuskin sijoittumisessa on keskitytty erityisesti ajamisen vakauteen ja pyörän kykyyn tarjota kuskille lähes loppumattoman ajovarmuuden. Tiedetään, näinhän valtaosa pyörävalmistajasta markkinointipuheissaan sanoo, mutta Druidin kohdalla totuus on ehkä jopa mainoslauseita ihmeellisempi. Tästä syystä testipyörävalikoimastamme löytyykin pari pyörää testattavaksi kotipoluilla, jotta voit vakuuttua asiasta aivan itse!
Jos Forbiden Druid täytyy johonkin kategoriaan sijoittaa, on se ehdottomasti trail -pyörä, mutta samalla myös jotain enemmän. Druidilla ajat helposti tuntikausien pitkät peruslenkit, luukutat teknisimmätkin alamäet hymyssä suin ja mikset vaikka ajaisi suomienskaa kisamielessä.
High pivot Trifecta -jousitus. Heti jo ulkonäöstä huomaa ettei Druidin jousitus ole ihan sieltä perinteisemmästä päästä. Lyhykäisyydessään high pivot jousituksen toiminnassa taka-akselin liikerata on taaksepäin suuntautuva jousituksen vastaanottaessa iskuja. Taaksepäin suuntautuvan liikeradan myötä takarengas likkuu esteestä poispäin, sitä vastaan liikkumisen sijaan. Lopputuloksena pyörän vakaampi käyttäytyminen ja parempi liike-energian säilyminen = hallitumpi, nopeampi ja helpompi ajaminen teknisemmässäkin maastossa. Jousitus myös seuraa maaston muotoja paremmin, joka näyttäytyy erityisesti parempana pitona epätasaisissa nousuissa.
High pivot ei tietenkään ole pelkästään ylisanoja ja superlatiivista suorituskykyä. Normaalijousitukseen verrattuna voimansiirrossa on yksi ratas enemmän, joka tuottaa toki enemmän kitkaa kuin perinteinen voimansiirto. Tämä kuitenkin on melko pienessä roolissa ja hyödyt ylittävät pienen kitkan lisääntymisen, ellei nyt puhuta äärimmäisestä XC -henkisestä polkemistehokkuudesta.
Ns. rear-center -mitta myös kasvaa jousituksen liikkuessa syvemmälle joustomatkassa. Tämä puolestaan tasapainottaa pyörän käyttäytymistä suuremmissa iskuissa ja lähelle pohjaamista menevissä kompressioissa. Jousituksen toimintaan liittyvät kuvaajat akselin liikeradan ja ns. Anti-risen suhteen löytyvät tuotekuvista.
Trifecta -jousituksen sydämenä voidaan pitää Rate Control - linkustoa jousituksen alaosassa. Linkustoratkaisuilla säädellään lähtökohtaisesti jousituksen käyttäytymistä joustomatkan eri kohdissa. Lähtökohtaisesti toivottavana toimintamallina pidetään jousituksen progressiivisuutta eli pehmeää alkujoustoa ja kykyä selvitä suurista iskuista ilman jousituksen läpilyöntiä. Suoralla progressiivisuudella ei välttämättä saavuteta kaikkiin tilanteisiin sopivaa tuntumaa ja keskijouston kohdalla / jälkeen jousitus voi muuttua tarpeettoman kovaksi ja hakkaavaksi. Rate Control - linkustolla jousituksesta on tehty erinomaisesti pieniä iskuja mukaileva jouston alkumatkasta, tukeva ja kontrolloitu keskijoustosta, mutta kuitenkin valmiina vastaanottamaan iskuja olematta liian kova. Loppujouston täytyy olla tarpeeksi progressiivinen, jotta suuremmatkin ländit (ja kämmit) tapahtuvat kontrolloidusti. Lopputuloksena on jousitus joka tuntuu huomattavsti numeroitaan kyvykkäämmältä, tämän voimme itsekin vahvistaa muutamien useamman tunnin testilenkkien perusteelta. Mutta älä usko vain meitä, vaan testaa Druid itse omilla tutuilla poluilla testipyörämahdollisuutemme kautta.
Sitten vielä high pivot -jousituksen viimeinen elementti, idler ratas. Yläratttaan koko ja sijainti rungossa ovat kyseisen jousitusratkaisun oleellisimpia osa-alueita. Oikealla sijainnilla pystytään hienosäätämään jousituksen anti-squat ominaisuuksia ja mahdollistetaan erinomainen polkemistuntuma. Jousituksen pedal kickback on käytännössä kokonaan eliminoitu ja jousitus pysyy erittäin aktiivisena myös poljettaesa. Tästä on erityisesti hyötyä flättipolkimia käyttäville kuskeille, mutta myös pidon saavuttamisessa tiukissa nousuissa.
One Ride runkogeometria. Forbiddenin runkogeometrian ydinfilosofiana on yhtenevä ajokokemus ja tuntuma, runkokoosta ja kuskin mitoista riippumatta. Tähän on panostettu huomattavasti monia muita valmistajia enemmän ja yksi suurimmista ajotuntumaan vaikuttavista tekijöistä on painojakauma renkaiden välillä ja kuskin sijoittuminen renkaiden kontaktikohtien välissä. Monet merkit käyttävät samaa takahaarukan / rear-center mittaa kaikkien eri runkokojen kohdalla, jolloin painojakauma vaihtelee eri kokojen välillä, jonka seurauksena eri mittaisille kuskeille pyörä ei käyttäydy aivan samaan tapaan. Forbiddenin kohdalla rear-center -mitta vaihtelee eri runkokojen välillä, jolloin painojakauma pysyy samanlaisena runkokoosta riippumatta. Tähän on syytä kiinnittä huomiota vertaillessa runkomitoituksia muihin merkkeihin, pelkkää reach -mittaa ei kannata tuijottaa.
Toinen runkogeometriaan liittyvä erityispanostus on rungon pystyputken / satulaputken kulma (effective vs actual seat angle) ja Forbiddenin kohdalla sen muuttuminen eri runkokojen välillä. Forbiddenin kohdalla kulma muuttuu jyrkemmäksi siirryttäessä pienemmästä suurempaan runkokooon. Tällä saavutetaan pidemmille kuskeille tasapainoisempi asento ajettaessa satulasta. Mitä pidempi kuski, sitä enemmän painopiste siirtyy takarenkaan päälle silloin kun kulmaa ei oteta huomioon. Tästäkin menemme itse takuuseen omien erimittaisten kuskien testattua omia testipyöriämme, jokainen on tuntenut itsensä heti kotoisaksi pyörän kyydissä.
Sitten vielä hieman lyhyempi katsaus rungon yksityiskohtiin, näistä kaikista kuvat tuotekuvien joukossa. Pullotelineen paikkaan mahtuu runkokoosta ja iskarin mallista riippumatta suuri 0,75l juomapullo, jonka lisäksi rungossa on yläputken alapinnassa kiinnityspaikat esim tarvikekiinnitykselle. Rungon suojaamiseen ja hiljaisuuteen on panostettu erityisesti, takahaarukasta löytyy valmiiksi asennettuna erittäin hyvin suojaavat ketjusuojat. Vaijerien läpiviennit ovat hyvin suojatut ja eristetyt, ei mitään ylimääräisiä kilinöitä ja vaijerinkuorien / jarruletkujen heilumisia. Järkevät standardit, kierteellinen keskiö, ei ohjainlaakerin läpi vietyjä jarruletkuja / vaijerinkuoria, kaikki niin että asioissa on järkeä sekä toiminnallisuuden että huoltotoimenpiteiden kannalta.
Jos jaksoit lukea tänne asti etkä vieläkään ole aivan vakuuttunut, tilaa testipyörämme lainaan ja vakuutu itse, takaamme ettet tule pettymään!
Tuotekoodi: FODRX0RSU
Valmistaja: Forbidden Bike
- Runko:
- Druid V2 Full Carbon - 130mm Travel High-Modulus Carbon Fiber | Trifecta V2 High Pivot 4-Bar Suspension | One Ride Geometry | Enduro Max Bearings | 73mm Threaded BSA Bottom Bracket
- Etuhaarukka:
- RockShox Lyrik Ultimate 150mm Travel | Charger 3 RC2 W/ButterCup | Debonair + | Rebound, HSC/LSC Adjust | Pressure Relief Valves | 44mm Offset | Maxle Stealth Thru- Axle | Gloss Black
- Takaiskari:
- RockShox Super Deluxe Ultimate DebonAir+ | RC2T Damper | Rebound, HSC LSC Adjust | Threshold Lever | Trunnion/Bearing Mount | DLC 0P0 w/ Hydraulic Bottom Out | 185x50mm
- Kammet:
- SRAM X0 Eagle 32T - 165mm 165mm All Sizes | 32T | 55mm Chainline | Black
- Eturattaat:
- 32
- Takapakka:
- SRAM X0 T-Type 10-52T 12speed 12speed | XD Fit | 10-12-14-16-18-21-24-28-32-38-44-52T
- Polkimet:
- Ei
- Vaihtajat ja vivut:
- SRAM X0 Transmission Hangerless Interface | Overload Clutch | Replaceable Skid Plates / SRAM POD with MMX Clamp | AXS Controller | Two Button Design
- Jarrut:
- SRAM Code Stealth Ultimate 4-Piston Stealth Body | Carbon Lever Blade | SwingLink | Reach & Contact Adjustment | Steel Backed Metal Sintered 180mm jarrulevyt
- Ohjainlaakeristo: Cane Creek Hellbender 70 SHIS:
- ZS44/28.6| ZS56/40 | Sealed Cartridge Bearings | 6000 Series Alloy Cups And Materials | Sealed Steel Crown Race
- Ohjaustanko:
- Burgtec Ride Wide Enduro Carbon 800mm Width | S1-S2:22.5 / S3-S4:30 Rise | 9° Backsweep 5° Upward | 35mm Bar Bore | Black
- Ohjainkannatin:
- Burgtec OE MK3 Enduro42.5mm Length | 35mm Bar Clamp | Black
- Satula: Fizik Terra Alpaca X5 145mm Width | X5:
- Ride- Compliant Fiber Reinforced Nylon Shell And S-Alloy Rail | Black
- Istuinkannatin:
- OneUp Dropper Post 31.6mm | Size Specific Travel S1 120mm / S2 150mm / S3 180mm / S4 210mm
- Kiekot:
- Crankbrothers Synthesis 11 - Carbon Front 31.5mm / Rear 29.5mm Internal Width | Tubeless Ready | Black with Grey Graphics
- Renkaat:
- Maxxis Assegai - 3C MaxxTerra - EXO 29 x 2.5 | 3C MaxxTerra Rubber Compound | 60tpi | Folding | Tubeless Ready | EXO Casing / Maxxis Forekaster - 3C MaxxTerra - EXO+ 29/27.5 x 2.4 | 3C MaxxTerra Rubber Compound | 120tpi | Folding | Tubeless Ready | EXO+ Casing
- Paino:
- -
Endura Xtract Gel Bibshort II
Mukavuutta ja suorituskykyä edullisemmassa hintaluokassa
Ei varastossa74,90 €