
- Orbea Alma X-Fader hiilikuiturunko
- Fox 34 Float SC Performance 110 Grip joustohaarukka
- Shimano XT M8100 1x12 vaihteisto
- Shimano M6100 levyjarrut
- Oquo Mountain Performance MP28PRO kiekkosetti Pirelli
Scorpion Sport XC H 2.40" 60TPI renkailla - OC Mountain Performance DP-MP10 hissitolppa
Orbea Alma M20
Todellinen XC -tykki! Alma kuuluu Orbean MyO -
customohjelmaan, räätälöi unelmiesi pyörä, ota yhteyttä!
Hinta sis. alv 25.5%
alkaen: 3 599,00 €
- väri
Valitse ominaisuudet.
Haluan pyörän työsuhdepyöräksi
Pyörät toimitetaan
täysin koottuina ja lähes ajovalmiina,
ohjaustanko vain ajoasentoon ja menoksi!
Tutustu alennusportaisiimme tai lisää tuote ostoskoriin, alennukset lasketaan automaattisesti.
Työsuhdepyörä ? Työsuhdepyörän hankkiminen ei ole koskaan ollut näin helppoa, voit tilata pyörän suoraan verkkokaupasta. Lisää tietoa täältä!
Nopeimmat kierrosajat, jyrkimmät nousut, rajuimmat
kiihdytykset, kovimmat kuskit; Orbea Alma on teille!
Todelliseen XC ajoon suunniteltu Alma on kotonaan niin
kotipolkujesi vaihtelevassa maastossa kuin pitkissä XC -
kisoissa.
Olisikohan tässä jotain uutta? No totta kai on! Orbea Alma 2025 ei ole mikä tahansa XC-hardtail, vaan jotain aivan erityistä. Runko painaa vain 1080 grammaa (M-koko), mutta painon lisäksi kiinnostavinta on uusi X-Fader-teknologia. X -Fader tarjoaa pehmeämpää menoa ilman että rungon jäykkyydestä tarvitsee tinkiä.
Geometria on nyt entistä modernimpi: 67 asteen keulakulma ja 75,5 asteen satulakulma. Nämä yhdistettynä 110 millimetrin joustomatkan keulaan ja mahdollisuuteen käyttää 29 x 2,4 tuuman renkaita tekevät tästä monipuolisen pelin suomalaisille poluille ja kisoihin.
"With Alma, performance becomes an obsession you feel in your body and soul. No other bike gives you a purer connection to the trail." Orbea, Leading bicycle manufacturer
Uusi Alma näyttää erilaiselta, eikä tietenkään sattumalta! Runko poikkeaa selvästi aiemmista XC-hardtaileista, ja syy löytyy uudesta X-Fader-teknologiasta.
Ulkonäkö ja viimeistely. Silmään osuu heti erikoinen satulaputken muotoilu - tämä ei ole pelkkää designia vaan täysin toiminnallinen ratkaisu. Värivaihtoehtoja löytyy useita: Cobalt Blue/Carbon Raw, Mars Red/Metallic Burgundy Red ja Seaweed Carbon View. Sekä tietysti lähes rajaton väriyhdistelmien valikoima orbea MyO -kustomoinnin kautta.
Viimeistely on luonnollisesti Orbean tapaan huippuluokkaa. M-koon runko painaa vain 1080 grammaa (kyllä, luit oikein!). Ohjaamo on saanut uuden integroidun tanko-stemmi- yhdistelmän, paino vain 265 grammaa ja vaijerit kulkevat siististi sisällä.
X-Fader - mikä se on? X-Fader on Alman sydän, eräänlainen mikrovaimennin joka syntyy rungon pystyputken erityisestä muotoilusta. Se vaimentaa tärinää ja pieniä iskuja, joten jaksat ajaa kovempaa ja pidempään. Taikasana on tasapaino - juuri sopivasti pystysuuntaista joustoa polun epätasaisuuksiin, mutta silti räjähtävä kiihtyvyys ja tarkka käsittely säilyvät. Takakolmion litistetty muoto ja erityinen hiilikuitulaminointi tuovat lisää mukavuutta ilman että sivuttaisjäykkyys kärsii. Geometria ja koot
XC-geometria on nyt modernimpi: 67 asteen keulakulma, 75,5 asteen satulakulma ja 110 millinen keula. Rungon pystyputki on lyhyempi kaikissa koissa, joten tolppaa jää enemmän näkyviin vaimentamaan tärinää. Rengastilaa on nyt enemmän, mahtuu jopa 29 x 2,4" kumit - isompi ilmatila tuo lisää pitoa ja mukavuutta . Kokoja on neljä (S-XL) , ja valinta menee pääosin pituuden mukaan: S (155-170 cm), M (165-180 cm), L (178-190 cm) ja XL (185-198 cm). Huomioi toki myös jalan sisämitta, käsien pituus ja oma ajotyylisi.
Nyt päästään asiaan - miten X-Fader toimii oikeasti?
Teknisillä poluilla. Olisikohan tämä sittenkin enemmän kuin XC-pyörä? Alma yllättää teknisillä poluilla... ja positiivisesti! Vaikka kyseessä on hardtail, se ei pelkää haastavampiakaan pätkiä. 67 asteen keulakulma ja pidempi akseliväli tuovat vakautta, ja pyörä liikkuu hämmästyttävän ketterästi pysyen silti ennustettavana.
X-Fader ei tietenkään tee ihmeitä (kivet tuntuvat edelleen ja kyseessä on kuitenkin jäykkäperä), mutta vaimentaa kovia iskuja yllättävän tehokkaasti. Geometria mahdollistaa sujuvan etenemisen kivikoissakin paikoissa. Rock Shox SID:n / Fox 34:n 110 milliä pitää keulan kurissa.
Pitkät lenkit. Alma on nimenomaan suunniteltu pitkille lenkeille ja marakisoihin. Takajousituksen puute ei näissä ajoissa haittaa - kiitos X-Faderin mikrovaimentimen ja nerokkaasti muotoillun satulaputken, joka imee tärinät tehokkaasti. Takakolmion litistys ja erityinen hiilikuiturakenne luovat täydellisen tasapainon mukavuuden ja suorituskyvyn välille. 2,4-tuumaiset renkaat tuovat lisää ilmatilavuutta ja pitoa, mikä tekee ajosta entistä tasaisempaa.
X-Fader tositoimissa. X-Faderin taika on tasapainossa - juuri sopivasti pystysuuntaista joustoa ilman että räjähtävyys tai tarkkuus kärsii. Prototyyppejä hiottiin sekä laboratoriossa että maastossa. Muutama millimetri tarkasti viritettyä myötäilevyyttä tekee ihmeitä. Vaikka jousto on pientä, ero tuntuu erityisesti pitkillä lenkeillä kun väsymys alkaa painaa. Parhaimmillaan X-Fader on juuri maratonsessioissa, missä jatkuva tärinä alkaa matkan kertyessä uuvuttamaan.
Alma on parhaimmillaan poluilla, jotka eivät ole ääriteknisiä mutta vaativat hallintaa ja ketteryyttä. Kokonaisuutena Alma 2025 ja X-Fader ovat erittäin toimiva yhdistelmä - hardtailin parhaat puolet säilyvät, mutta mukavuutta on nyt selvästi enemmän.
Komponentit ja suorituskyky. Katsotaanpa mitä Alma tarjoaa osien puolesta! Mallisto on laaja, ja jokaiseen hintaluokkaan löytyy sopiva versio XC- ajoon.
Keula ja kumit. Huippumalleissa on RockShox SID SL Ultimate 110 DebonAir+ RL kolmella säädöllä, keskitason versioissa SID SL Select 110 DebonAir+ RL kahdella säädöllä / Fox34 Step Cast Performance. Rengastilaa on nyt reilusti, mahtuu jopa 29 x 2,4" kumit! Kalliimmissa malleissa on Pirelli Scorpion XC RC 2.40" 120TPI ProWall/TLR, edullisemmissa Pirelli Scorpion Sport XC H 2.40" 60TPI ProWall/TLR. Ei tietenkään sattumalta - kummatkin tarjoavat hyvän tasapainon rullaavuuden ja pidon välillä.
Vaihteet ja jarrut. Voimansiirto mallin mukaan:
M-LTD: SRAM XX Eagle SL AXS (huipputeknologiaa!) M-Team AXS: SRAM X0 Eagle AXS M-Pro: SRAM GX Eagle AXS M20: Shimano XT M8120 M30: Shimano M6120
GX Eagle AXS on erityisen mielenkiintoinen - toimii lähes identtisesti kalliimpien sarjojen kanssa, erona lähinnä paino.
Jarruissa sama kaava:
M-LTD: SRAM Level Ultimate Carbon (2-mäntäiset) M-Team AXS: Shimano XT M8100 M-Pro: Shimano M6100 M20/M30: Shimano M6100/MT410
Luonnollisesti MyO-ohjelman kautta voit päivittää jarrut, hissitolpan, kiekot jne sekä muuttaa väritystä mieleiseksi. Kokonaisuutena Alma 2025 tarjoaa laadukkaita osia joka hintaluokassa. Vaativakaan XC-kuski ei jää kaipaamaan parempaa.
Vertailu aiempiin Alma-malleihin. Vuonna 2020 Alma sai vain pienen päivityksen yläputken taivutukseen. Nyt on kyseessä jotain ihan muuta - uusi Alma 2025 on ottanut ison harppauksen eteenpäin! Geometria uusiksi Olisikohan tämä nyt modernimpi? No totta kai! Keulakulma on loiventunut asteella 67 asteeseen, mikä tuo vakautta alamäkiin. Satulakulma puolestaan jyrkentyi 75,5 asteeseen - huomaat eron erityisesti ylämäissä. Reach on nyt pidempi, M-koossa 435mm. Satulaputki on lyhyempi kaikissa koissa, joten pitkätkin hissitolpat mahtuvat mukaan. Chainstay pysyy 425 millisenä kaikissa koissa, ja reach vaihtelee 405-485mm välillä.
Mukavuutta lisää. X-Fader on iso juttu! Vanhassa Almassa oli vain ohuet, litteät putket, mutta nyt satulaputken alaosa yhdistyy vaakaputken yläosaan. Tämä ei ole vain designia - se toimii oikeasti mikrovaimentimena! Takakolmio on nyt fiksumpi: litistetyt chain- ja seatstayt antavat pystysuunnassa periksi mutta sivusuunnassa eivät. Rengastilaakin on enemmän, mahtuu 29 x 2,4" kumit. Ajomukavuus on ihan eri luokkaa kuin aiemmin.
Kaikissa malleissa on sama runko, joten edullisemmatkin versiot tarjoavat samat tekniset herkut. Saat nyt parempaa vastinetta rahallesi kuin aiemmin. MyO-ohjelman kautta voit vielä räätälöidä pyörän mieleiseksesi.
Olisikohan tässä jotain uutta? No totta kai on! Orbea Alma 2025 ei ole mikä tahansa XC-hardtail, vaan jotain aivan erityistä. Runko painaa vain 1080 grammaa (M-koko), mutta painon lisäksi kiinnostavinta on uusi X-Fader-teknologia. X -Fader tarjoaa pehmeämpää menoa ilman että rungon jäykkyydestä tarvitsee tinkiä.
Geometria on nyt entistä modernimpi: 67 asteen keulakulma ja 75,5 asteen satulakulma. Nämä yhdistettynä 110 millimetrin joustomatkan keulaan ja mahdollisuuteen käyttää 29 x 2,4 tuuman renkaita tekevät tästä monipuolisen pelin suomalaisille poluille ja kisoihin.
"With Alma, performance becomes an obsession you feel in your body and soul. No other bike gives you a purer connection to the trail." Orbea, Leading bicycle manufacturer
Uusi Alma näyttää erilaiselta, eikä tietenkään sattumalta! Runko poikkeaa selvästi aiemmista XC-hardtaileista, ja syy löytyy uudesta X-Fader-teknologiasta.
Ulkonäkö ja viimeistely. Silmään osuu heti erikoinen satulaputken muotoilu - tämä ei ole pelkkää designia vaan täysin toiminnallinen ratkaisu. Värivaihtoehtoja löytyy useita: Cobalt Blue/Carbon Raw, Mars Red/Metallic Burgundy Red ja Seaweed Carbon View. Sekä tietysti lähes rajaton väriyhdistelmien valikoima orbea MyO -kustomoinnin kautta.
Viimeistely on luonnollisesti Orbean tapaan huippuluokkaa. M-koon runko painaa vain 1080 grammaa (kyllä, luit oikein!). Ohjaamo on saanut uuden integroidun tanko-stemmi- yhdistelmän, paino vain 265 grammaa ja vaijerit kulkevat siististi sisällä.
X-Fader - mikä se on? X-Fader on Alman sydän, eräänlainen mikrovaimennin joka syntyy rungon pystyputken erityisestä muotoilusta. Se vaimentaa tärinää ja pieniä iskuja, joten jaksat ajaa kovempaa ja pidempään. Taikasana on tasapaino - juuri sopivasti pystysuuntaista joustoa polun epätasaisuuksiin, mutta silti räjähtävä kiihtyvyys ja tarkka käsittely säilyvät. Takakolmion litistetty muoto ja erityinen hiilikuitulaminointi tuovat lisää mukavuutta ilman että sivuttaisjäykkyys kärsii. Geometria ja koot
XC-geometria on nyt modernimpi: 67 asteen keulakulma, 75,5 asteen satulakulma ja 110 millinen keula. Rungon pystyputki on lyhyempi kaikissa koissa, joten tolppaa jää enemmän näkyviin vaimentamaan tärinää. Rengastilaa on nyt enemmän, mahtuu jopa 29 x 2,4" kumit - isompi ilmatila tuo lisää pitoa ja mukavuutta . Kokoja on neljä (S-XL) , ja valinta menee pääosin pituuden mukaan: S (155-170 cm), M (165-180 cm), L (178-190 cm) ja XL (185-198 cm). Huomioi toki myös jalan sisämitta, käsien pituus ja oma ajotyylisi.
Nyt päästään asiaan - miten X-Fader toimii oikeasti?
Teknisillä poluilla. Olisikohan tämä sittenkin enemmän kuin XC-pyörä? Alma yllättää teknisillä poluilla... ja positiivisesti! Vaikka kyseessä on hardtail, se ei pelkää haastavampiakaan pätkiä. 67 asteen keulakulma ja pidempi akseliväli tuovat vakautta, ja pyörä liikkuu hämmästyttävän ketterästi pysyen silti ennustettavana.
X-Fader ei tietenkään tee ihmeitä (kivet tuntuvat edelleen ja kyseessä on kuitenkin jäykkäperä), mutta vaimentaa kovia iskuja yllättävän tehokkaasti. Geometria mahdollistaa sujuvan etenemisen kivikoissakin paikoissa. Rock Shox SID:n / Fox 34:n 110 milliä pitää keulan kurissa.
Pitkät lenkit. Alma on nimenomaan suunniteltu pitkille lenkeille ja marakisoihin. Takajousituksen puute ei näissä ajoissa haittaa - kiitos X-Faderin mikrovaimentimen ja nerokkaasti muotoillun satulaputken, joka imee tärinät tehokkaasti. Takakolmion litistys ja erityinen hiilikuiturakenne luovat täydellisen tasapainon mukavuuden ja suorituskyvyn välille. 2,4-tuumaiset renkaat tuovat lisää ilmatilavuutta ja pitoa, mikä tekee ajosta entistä tasaisempaa.
X-Fader tositoimissa. X-Faderin taika on tasapainossa - juuri sopivasti pystysuuntaista joustoa ilman että räjähtävyys tai tarkkuus kärsii. Prototyyppejä hiottiin sekä laboratoriossa että maastossa. Muutama millimetri tarkasti viritettyä myötäilevyyttä tekee ihmeitä. Vaikka jousto on pientä, ero tuntuu erityisesti pitkillä lenkeillä kun väsymys alkaa painaa. Parhaimmillaan X-Fader on juuri maratonsessioissa, missä jatkuva tärinä alkaa matkan kertyessä uuvuttamaan.
Alma on parhaimmillaan poluilla, jotka eivät ole ääriteknisiä mutta vaativat hallintaa ja ketteryyttä. Kokonaisuutena Alma 2025 ja X-Fader ovat erittäin toimiva yhdistelmä - hardtailin parhaat puolet säilyvät, mutta mukavuutta on nyt selvästi enemmän.
Komponentit ja suorituskyky. Katsotaanpa mitä Alma tarjoaa osien puolesta! Mallisto on laaja, ja jokaiseen hintaluokkaan löytyy sopiva versio XC- ajoon.
Keula ja kumit. Huippumalleissa on RockShox SID SL Ultimate 110 DebonAir+ RL kolmella säädöllä, keskitason versioissa SID SL Select 110 DebonAir+ RL kahdella säädöllä / Fox34 Step Cast Performance. Rengastilaa on nyt reilusti, mahtuu jopa 29 x 2,4" kumit! Kalliimmissa malleissa on Pirelli Scorpion XC RC 2.40" 120TPI ProWall/TLR, edullisemmissa Pirelli Scorpion Sport XC H 2.40" 60TPI ProWall/TLR. Ei tietenkään sattumalta - kummatkin tarjoavat hyvän tasapainon rullaavuuden ja pidon välillä.
Vaihteet ja jarrut. Voimansiirto mallin mukaan:
M-LTD: SRAM XX Eagle SL AXS (huipputeknologiaa!) M-Team AXS: SRAM X0 Eagle AXS M-Pro: SRAM GX Eagle AXS M20: Shimano XT M8120 M30: Shimano M6120
GX Eagle AXS on erityisen mielenkiintoinen - toimii lähes identtisesti kalliimpien sarjojen kanssa, erona lähinnä paino.
Jarruissa sama kaava:
M-LTD: SRAM Level Ultimate Carbon (2-mäntäiset) M-Team AXS: Shimano XT M8100 M-Pro: Shimano M6100 M20/M30: Shimano M6100/MT410
Luonnollisesti MyO-ohjelman kautta voit päivittää jarrut, hissitolpan, kiekot jne sekä muuttaa väritystä mieleiseksi. Kokonaisuutena Alma 2025 tarjoaa laadukkaita osia joka hintaluokassa. Vaativakaan XC-kuski ei jää kaipaamaan parempaa.
Vertailu aiempiin Alma-malleihin. Vuonna 2020 Alma sai vain pienen päivityksen yläputken taivutukseen. Nyt on kyseessä jotain ihan muuta - uusi Alma 2025 on ottanut ison harppauksen eteenpäin! Geometria uusiksi Olisikohan tämä nyt modernimpi? No totta kai! Keulakulma on loiventunut asteella 67 asteeseen, mikä tuo vakautta alamäkiin. Satulakulma puolestaan jyrkentyi 75,5 asteeseen - huomaat eron erityisesti ylämäissä. Reach on nyt pidempi, M-koossa 435mm. Satulaputki on lyhyempi kaikissa koissa, joten pitkätkin hissitolpat mahtuvat mukaan. Chainstay pysyy 425 millisenä kaikissa koissa, ja reach vaihtelee 405-485mm välillä.
Mukavuutta lisää. X-Fader on iso juttu! Vanhassa Almassa oli vain ohuet, litteät putket, mutta nyt satulaputken alaosa yhdistyy vaakaputken yläosaan. Tämä ei ole vain designia - se toimii oikeasti mikrovaimentimena! Takakolmio on nyt fiksumpi: litistetyt chain- ja seatstayt antavat pystysuunnassa periksi mutta sivusuunnassa eivät. Rengastilaakin on enemmän, mahtuu 29 x 2,4" kumit. Ajomukavuus on ihan eri luokkaa kuin aiemmin.
Kaikissa malleissa on sama runko, joten edullisemmatkin versiot tarjoavat samat tekniset herkut. Saat nyt parempaa vastinetta rahallesi kuin aiemmin. MyO-ohjelman kautta voit vielä räätälöidä pyörän mieleiseksesi.
Pyörä ajovalmiina kotiovellesi
14 päivää ilmainen palautusoikeus
Kotimaista pyöräkauppaa vuodesta 1949