Orbea MyO -räätälöinti, suunnittele unelmiesi pyörä! Valtaosa Orbean
pyöristä on kustomoitavissa, suunnittele alusta asti väritystä ja osia myöten.
Aloita Orbean sivuilta ja
ota meihin yhteyttä!
9419,00 €
- Täysin uusi 2024/2025 malli
- Hiilikuiturunko integroidulla akulla, näyttääkö
sähköpyörältä? Niinpä! - Tarpeeksi avustusta silloin kun tarvitset, erittäin
lähellä perinteisen maastopyörän painoa ja käsiteltävyyttä - Orbealle erikseen suunniteltu Shimano EP801 RS Power
sähkömoottorikonsepti - Orbea Rise LT OMR 2025, 150mm hiilikuiturunko
- Shimano EP801 RS Gen2 MC sähkömoottori, 420 Wh akku
- Fox 36 Float Factory 160 Grip X Kashima joustohaarukka
- Fox Float X Factory 2-Pos Evol LV Kashima takaiskari
- Shimano XT M8100 1x12 vaihteisto
- Shimano XT M8120 hydrauliset levyjarrut
- Oquo Mountain Control MC32TEAM kiekot
- OC Mountain Control MC21 hissitolppa
Pyörä joka käytännössä loi uuden kevyiden sähköavusteisten
maastopyörien kategorian on valmis tekemään sen uudestaan!
Uusi runko, uudet akkukoot, kaksi eri joustomatkaa ja täysin
kustomoitavissa.
Orbea Rise haastaa käsityksesi sähköavusteisen pyörän painosta, tuntumasta ja ulkonäöstä sekä häivyttää perinteisen maastopyörän ja sähköavusteisen pyörän rajat lähes olemattomiin.
Aloitetaan runkogeometriasta, joka kuitenkin on jokaisen pyörän oleellisin asia. Uusi 2024/2025 malliston Rise pohjautuu lähes täysin erittäin suosittuun ja juuri myös uudistuneeseen Orbean Occam -malliin, joka on moneen otteeseen todettu erittäin monipuoliseksi trail -kategorian pyöräksi. Siis ajoihin joita valtaosa meistä maastolenkeillään oikeasti ajaa. Rungon kokonaan uusina elementteinä on asymmetrinen design, joka on tietysti peruja aiemmin mainutusta Occamista sekä myös enduropyörä Rallonista. Runko on myös matalampi kuin ennen, lähes jokainen kuski voi käyttää 200-230mm liikematkan hissitolppaa runkokoosta riippumatta.
Uuden rungon suunnittelussa on panostettu jälleen enemmän rungon jäykkyyteen, oikeista paikoista tietysti. Yksi oleellisimmista uuden rungon ominaisuuksista on sen jäykkyys, erityisesti rungon etukolmion osalta. Useissa sähköpyörissä akku on irrotettavissa, joissain tilanteissa toki hyödyllistä, mutta valtava luukku rungossa tekee siitä auttamatta löysemmän ja tuntuvasti painavamman. Risen SBS (Secure Battery System ) tarkoittaa ettei rungossa ole tehty kompromisseja mihinkään suuntaan, vaan akku on kiinteästi runkoon integroituna, tehden pyörästä kevyemmän, tarpeellisen jäykän ja näiden seurauksena paremman ajettavan.
Rider Synergy (RS) konsepti. Risen suunnittelun lähtökohtana on ollut perinteisen maastopyörän ja sähköavusteisen maastopyörän yhdistäminen tavalla joka säilyttää kaikki "luomuajamisen" parhaat puolet ja yhdistää ne mahdollisimman luonnollisesti sähkömoottorin toimintaan. Lopputuloksena on kuskin tarpeisiin saumattomasti reagoiva avustus, avustusta silloin kun sitä oikeasti tarvitset ja annat itsekin kaikkesi. Rise on oikeastaan sähköavusteinen maastopyörä niille jotka vanno(i)vat vain ja ainoastaan sähköttömän ajamisen nimeen, testaa itse ja takaamme että mielipiteesi muuttuu!
RS Power. Alkuun pikainen historiakatsaus: Orbealla mietittiin ensimmäisen sukupolven Risen kohdalla hetki jos toinenkin oman moottorikonseptin kehittämistä, mutta loppujen lopuksi sen koettiin kuitenkin olevan ainoa oikea reitti Risen suunnitelmien toteuttamiseksi. Shimanon jakaessa suunnitelmansa uuden EP8 sähkomoottorin osalta, alkoi vyyhti aueta ja pitkään suunnitteilla ollut konsepti lähestyä toteutumistaan. Tarina kertoo että Japanin herrojen taivuttelu projektiin vaati pitkälliset keskustelut ja mahdollisesti jokusen kupposen sakea, mutta lopputuloksena on erittäin monipuolisesti säädettävä ja luontainen avustus, juuri sen verran kuin milloinkin tahdot.
Tästä päästäänkiin nykyhetkeen ja siihen mikä on muuttunut 2024/2025 mallivuoden Risessä. Asiakkaat pyysivät ja Orbea toteutti, nyt voit itse valita Risen avustuksen aina aiemmasta kevyemmästä avustusprofiilista täyden tehon ja 85 Nm vääntöön. Sovelluksesta saat vaihdettua saumattomasti avustusprofiileja tavallisen RS moden ja RS+ moden välillä. Molemmat profiilit ovat myös täysin käyttäjän itsensä muokattavissa, juuri sellaiseksi kuin itse tahdot.
RS mode tarjoaa maksimissaan 60Nm vääntöä, siis huomattavasti vähemmän mitä EP8 moottori vakiona. Avustukset on säädetty myös hyvin eri tyyliin ja moottori tarjoilee avustusta vain sen mukaan mitä kuskikin tarjoilee kampiin. Tälle on syynsä! Pienempi vääntö pitää avustuksen luonnollisempana, seurauksena pienempi virran tarve, seurauksena pienempi akkukapasiteetin tarve, seurauksena kevyempi runko ja kevyemmät komponentit. Jokainen varmaan sai jujusta kiinni? RS+ puolestaan tarjoilee enemmän vääntöä ja matalammilla kampikierroksilla, erinomainen tiukoissa ylämäissä joissa kampikierrokset ovat jo luontaisesti matalammat. RS+ antaa 115% avustusta kuskin tuottamaan tehoon jo 45 kadenssilla poljettaessa. Tai kun tahdot vain ajaa kovaa!
RS Range. Akkuvalikoima on myös mennyt uusiksi ja samaan tilaan on saatu pakattua enemmän wattitunteja, painon kärsimättä! Uudet akkuvaihtoehdot ovat 420 Wh kevyt 1,95kg painava akku ja 630 Wh 2,90kg painava akku. Näiden lisäksi on hankittavissa erillinen 210Wh range extender. Vain 420Wh akku joku huutaa, nykypyörissä on jo 750+Wh akkuja vakiona! Rise on suunniteltu ehdottomasti pitkille lenkeille ja RS:n virrantarve on reilusti "perinteistä" sähköavusteista pyörää pienempi. Tämän seurauksena akun keston voi kertoa 1,5:llä verrattuna perinteisempään, eli Risen akku vastaa noin 630-945Wh akkua tavanomaisemmassa toteutuksessa. Tuotekuvien joukosta löytyy Orbean testeissä saavutetut ajomatkat /ajat / nousumetrit eri avustustasoilla.
RS systeemin paino. RS sähkömoottori, akku ja muut järjestelmän osat ovat huomattavasti kevyempiä kuin tavanomaisemmissa sähköavusteisissa, seurauksena on pyörämallista riippuen 16 -19kg kokonaispaino!
Rise SL vs. Rise LT. Orbean huippusuosittu Occam malli uudistui hieman aiemmin ja Rise seuraa tältäkin osin Occamin viitoittamaa tietä. Kaksi erilaiseen käyttöön ja erilaisille kuskeille soveltuvaa mallihaaraa. Rise SL on "se perinteinen" lenkkipyörä, 140mm joustoa molemmissa päissä ja luonnollisesti kaksikon kevyempi versio jossa on käytetty kevyempiä komponentteja. Rise LT puolestaan on pidempijoustoinen, 160mm keulilla 150mm takana ja kääntyy selkeästi alamäkipainotteisempaan suuntaan. LT mallista löytyy myös Attitude adjust säätö jousituksesta, jolla yhden kuusiokolopultin käännöllä keulakulma loivenee, keskiö siirtyy alemmas ja akseliväli pitenee.
Molemmat Risen versiot kuuluvat testipyörävalikoimaamme, testaa tositoimissa kotipoluilla! Ja kuten Orbean tapauksessa aina, pyörät ovat väristä lähtien kustomoitavissa Orbean MyO ohjelman kautta!
Orbea Rise haastaa käsityksesi sähköavusteisen pyörän painosta, tuntumasta ja ulkonäöstä sekä häivyttää perinteisen maastopyörän ja sähköavusteisen pyörän rajat lähes olemattomiin.
Aloitetaan runkogeometriasta, joka kuitenkin on jokaisen pyörän oleellisin asia. Uusi 2024/2025 malliston Rise pohjautuu lähes täysin erittäin suosittuun ja juuri myös uudistuneeseen Orbean Occam -malliin, joka on moneen otteeseen todettu erittäin monipuoliseksi trail -kategorian pyöräksi. Siis ajoihin joita valtaosa meistä maastolenkeillään oikeasti ajaa. Rungon kokonaan uusina elementteinä on asymmetrinen design, joka on tietysti peruja aiemmin mainutusta Occamista sekä myös enduropyörä Rallonista. Runko on myös matalampi kuin ennen, lähes jokainen kuski voi käyttää 200-230mm liikematkan hissitolppaa runkokoosta riippumatta.
Uuden rungon suunnittelussa on panostettu jälleen enemmän rungon jäykkyyteen, oikeista paikoista tietysti. Yksi oleellisimmista uuden rungon ominaisuuksista on sen jäykkyys, erityisesti rungon etukolmion osalta. Useissa sähköpyörissä akku on irrotettavissa, joissain tilanteissa toki hyödyllistä, mutta valtava luukku rungossa tekee siitä auttamatta löysemmän ja tuntuvasti painavamman. Risen SBS (Secure Battery System ) tarkoittaa ettei rungossa ole tehty kompromisseja mihinkään suuntaan, vaan akku on kiinteästi runkoon integroituna, tehden pyörästä kevyemmän, tarpeellisen jäykän ja näiden seurauksena paremman ajettavan.
Rider Synergy (RS) konsepti. Risen suunnittelun lähtökohtana on ollut perinteisen maastopyörän ja sähköavusteisen maastopyörän yhdistäminen tavalla joka säilyttää kaikki "luomuajamisen" parhaat puolet ja yhdistää ne mahdollisimman luonnollisesti sähkömoottorin toimintaan. Lopputuloksena on kuskin tarpeisiin saumattomasti reagoiva avustus, avustusta silloin kun sitä oikeasti tarvitset ja annat itsekin kaikkesi. Rise on oikeastaan sähköavusteinen maastopyörä niille jotka vanno(i)vat vain ja ainoastaan sähköttömän ajamisen nimeen, testaa itse ja takaamme että mielipiteesi muuttuu!
RS Power. Alkuun pikainen historiakatsaus: Orbealla mietittiin ensimmäisen sukupolven Risen kohdalla hetki jos toinenkin oman moottorikonseptin kehittämistä, mutta loppujen lopuksi sen koettiin kuitenkin olevan ainoa oikea reitti Risen suunnitelmien toteuttamiseksi. Shimanon jakaessa suunnitelmansa uuden EP8 sähkomoottorin osalta, alkoi vyyhti aueta ja pitkään suunnitteilla ollut konsepti lähestyä toteutumistaan. Tarina kertoo että Japanin herrojen taivuttelu projektiin vaati pitkälliset keskustelut ja mahdollisesti jokusen kupposen sakea, mutta lopputuloksena on erittäin monipuolisesti säädettävä ja luontainen avustus, juuri sen verran kuin milloinkin tahdot.
Tästä päästäänkiin nykyhetkeen ja siihen mikä on muuttunut 2024/2025 mallivuoden Risessä. Asiakkaat pyysivät ja Orbea toteutti, nyt voit itse valita Risen avustuksen aina aiemmasta kevyemmästä avustusprofiilista täyden tehon ja 85 Nm vääntöön. Sovelluksesta saat vaihdettua saumattomasti avustusprofiileja tavallisen RS moden ja RS+ moden välillä. Molemmat profiilit ovat myös täysin käyttäjän itsensä muokattavissa, juuri sellaiseksi kuin itse tahdot.
RS mode tarjoaa maksimissaan 60Nm vääntöä, siis huomattavasti vähemmän mitä EP8 moottori vakiona. Avustukset on säädetty myös hyvin eri tyyliin ja moottori tarjoilee avustusta vain sen mukaan mitä kuskikin tarjoilee kampiin. Tälle on syynsä! Pienempi vääntö pitää avustuksen luonnollisempana, seurauksena pienempi virran tarve, seurauksena pienempi akkukapasiteetin tarve, seurauksena kevyempi runko ja kevyemmät komponentit. Jokainen varmaan sai jujusta kiinni? RS+ puolestaan tarjoilee enemmän vääntöä ja matalammilla kampikierroksilla, erinomainen tiukoissa ylämäissä joissa kampikierrokset ovat jo luontaisesti matalammat. RS+ antaa 115% avustusta kuskin tuottamaan tehoon jo 45 kadenssilla poljettaessa. Tai kun tahdot vain ajaa kovaa!
RS Range. Akkuvalikoima on myös mennyt uusiksi ja samaan tilaan on saatu pakattua enemmän wattitunteja, painon kärsimättä! Uudet akkuvaihtoehdot ovat 420 Wh kevyt 1,95kg painava akku ja 630 Wh 2,90kg painava akku. Näiden lisäksi on hankittavissa erillinen 210Wh range extender. Vain 420Wh akku joku huutaa, nykypyörissä on jo 750+Wh akkuja vakiona! Rise on suunniteltu ehdottomasti pitkille lenkeille ja RS:n virrantarve on reilusti "perinteistä" sähköavusteista pyörää pienempi. Tämän seurauksena akun keston voi kertoa 1,5:llä verrattuna perinteisempään, eli Risen akku vastaa noin 630-945Wh akkua tavanomaisemmassa toteutuksessa. Tuotekuvien joukosta löytyy Orbean testeissä saavutetut ajomatkat /ajat / nousumetrit eri avustustasoilla.
RS systeemin paino. RS sähkömoottori, akku ja muut järjestelmän osat ovat huomattavasti kevyempiä kuin tavanomaisemmissa sähköavusteisissa, seurauksena on pyörämallista riippuen 16 -19kg kokonaispaino!
Rise SL vs. Rise LT. Orbean huippusuosittu Occam malli uudistui hieman aiemmin ja Rise seuraa tältäkin osin Occamin viitoittamaa tietä. Kaksi erilaiseen käyttöön ja erilaisille kuskeille soveltuvaa mallihaaraa. Rise SL on "se perinteinen" lenkkipyörä, 140mm joustoa molemmissa päissä ja luonnollisesti kaksikon kevyempi versio jossa on käytetty kevyempiä komponentteja. Rise LT puolestaan on pidempijoustoinen, 160mm keulilla 150mm takana ja kääntyy selkeästi alamäkipainotteisempaan suuntaan. LT mallista löytyy myös Attitude adjust säätö jousituksesta, jolla yhden kuusiokolopultin käännöllä keulakulma loivenee, keskiö siirtyy alemmas ja akseliväli pitenee.
Molemmat Risen versiot kuuluvat testipyörävalikoimaamme, testaa tositoimissa kotipoluilla! Ja kuten Orbean tapauksessa aina, pyörät ovat väristä lähtien kustomoitavissa Orbean MyO ohjelman kautta!
Tuotekoodi: ORRILTM10
Valmistaja: Orbea
- Runko:
- Orbea Rise LT OMR 2025, 150mm travel, 29" wheels, Concentric Boost 12x148
- Moottori:
- Shimano EP801 RS Gen2 MC
- Akku:
- Orbea Internal 420 Wh
- Laturi:
- Orbea 2.Generation eBike Smart charger 42V/2-4A
- Näyttöyksikkö:
- -
- Etuhaarukka:
- Fox 36 Float Factory 160 Grip X QR15x110 Kashima
- Takaiskari:
- Fox Float X Factory 2-Pos Adjust Evol LV Kashima custom tune 210x55mm
- Kammet:
- Shimano Steps EM600
- Eturatas:
- 32
- Takapakka:
- Sram XX-1297 Eagle 10-52t 12-Speed
- Polkimet:
- -
- Vaihtajat ja vivut:
- Shimano XT M8100 SGS Shadow Plus / Shimano SLX M7100 I-Spec EV
- Jarrut:
- Shimano XT M8120 Hydraulic Disc
- Ohjaustanko:
- OC Mountain Control MC10 Carbon, Rise 20, Width 800
- Ohjainkannatin:
- OC Mountain Control MC20, 0º
- Satula:
- Fizik Terra Ridon X5 145mm
- Istuinkannatin:
- OC Mountain Control MC21, 31.6mm, Dropper
- Kiekot:
- Oquo Mountain Control MC32TEAM
- Renkaat:
- Maxxis Assegai 2.50" 60TPI 3CG/EXO+/TR MaxxGrip / Maxxis Minion DHR II 2.40" WT FB 120 TPI 3C MaxxTerra Exo+ TR
- Paino:
- -