Unno Ikki Race
Unno, ei todellakaan kuten muut pyörämerkit! Ikki kuuluu
testipyörävalikoimaamme, testaa kotipoluilla ennen
ostopäätöstä!
10729,00 €
5999,00 €
Viimeisen 30 päivän alin hinta: 5999,00 €
S2 (175-185cm) |
Varastossa
Lähetys n. 2-4 arkipäivässä
|
- Jotain oikeasti uutta ja erilaista pyörärintamalla!
- Erittäin kevyt sähköavusteinen maastopyörä
- Upea hiilikuiturunko saumattomasti integroiduilla osilla
- TQ HPR50 sähkömoottori
- Fox 38 Factory 170mm joustohaarukka, Fox X2 takaiskari
- Langaton SRAM GX AXS 1x12 sähkövaihteisto
- Formula Cura 4 hydrauliset levyjarrut
- DT SWISS HX 1700 29/27.5" kiekot
- Deux enduro hiilikuituohjaamo
- ONEUP hissitolppa
Unno, ei todellakaan kuten muut pyörämerkit! Ennen kuin
sukelletaan sen tarkemmin yksittäisen pyörämallin saloihin,
Unno merkkinä sekä merkin pääsuunnittelija ansaitsevat
esittelyt.
Jos nimi Cesar Rojo ei ole entuudestaan tuttu niin kyseess on menestyksekäs ex- alamäkikuski, vahvasti modernin long and slack -maastopyörägeometrian taustavaikuttaja muiden pyörämerkkien kautta, espanjalaisen CERO Design -yrityksen perustaja sekä luonnollisesti Unnon yksi pääsuunnittelijoista. Cesar CERO Designin tiimeineen on ollut vaikuttamassa monien maastopyörämerkkien suunnittelussa ja Ceron asiakaskuntaan moottoripyöräpuolella kuuluvat sellaiset legendaariset merkit kuten KTM ja Husqvarna. Herran suunnittelupöydältä onkin lähtöisin useita edistyksellisiä ja sanoisimmeko jopa vallankumouksellisia visioita, nyt viimeisempänä oma Unno pyörämerkki. Olemmekin erittäin innoissamme että Unno on nyt rantautunut meille Suomeen!
Miksi Unno? Merkin pääajatuksena on olla uniikki ja tehdä asiat eri tavalla kuin muut, eikä pelätä olla erilainen, vaan keksiä jotain oikeasti uutta. Pelkkä visuaalinen puoli ei tietystikään yksinään ole tarpeeksi, pyörän täytyy olla myös ilo ajaa. Jos tahdot ajaa jotain oikeasti erilaista ja innovatiivista, pyörän joka itsessään on äärimmäisen vaikuttava, niin ajossa kuin tallin seinällä, olisiko Unno seuraava pyöräsi?
Unno Ikki. Unnon eri mallien nimeäminen vaatii ehkä pientä selvennystä. Unnon aiempien mallien nimet on johdettu eri mantereiden vuorista ja Ikki on nyt brändin kuudes pyörämalli, joten maapallolta loppuivat pyöräiltävät mantereet kesken (voidaan toki kiistellä etelämantereen maastopyöräilyskenestä). Unno siirtyi aiemman mallin eli Mithin tapauksessa (kyseessä on kieltämättä aika avaruusajan pyörä) aurinkokunnan muille palloille. Ikki puolestaan saa nimensä Venuksen Mielikki Mons vuoresta. Sanoisimme että melko luontainen nimeämismetodi aikalailla "outside the box" ajatteluun perustuvalle merkille. Mielikki -vuoren korkeus ei ilmeisesti ole kovin tarkkaan pääteltävissä, kuten ei myöskään etukäteen Ikkillä ajamasi nousumetrit, sen verran kevyestä ja hyvin kiipeävästä pyörästä on kyse.
Mielikki mons saa muuten alunperin nimensä muinaissuomalaisen uskonnon jumaluuden mukaan. Mielikki oli naispuolinen metsänhenki, metsän kuninkaan Tapion vaimo. Häntä pidettiin metsän siistimisen, koristelun ja kaunistamisen hoitajana, jonka työn tuloksia, kuten myös Mielikin omaa kauneutta kannatti metsässä liikkuessaan kehua (lainaus Wikipedian artikkelista https://fi.wikipedia.org/wiki/Mielikki ). Suhteellisen osuva nimi maastopyörälle!
Sähköjärjestelmä TQ HPR50
Erittäin kevyt ja kompakti sähkömoottori tarjoilee todella luonnollisen tuntuisen avustuksen, ollen samalla huiman hiljainen. TQ:n järjestelmä mahdollistaa visuaalisesti hyvin lähellä sähkötöntä pyörää olevan runkomuotoilun ja mikä tärkeintä erinoimaisen pyörän käsiteltävyyden sekä ajamisen hauskuuden!
Kohokohdat:
- Sähköjärjestelmän kokonaispaino 3,90kg (moottori 1850g j akku 1830g) - Runkoon integroitu näyttö - Maksimivääntö 50Nm, maksimiteho 300W - Huomaamaton, mutta riittävän tehokas - 360Wh akku, laajennettavissa range extenderillä 160 wattitunnilla - Kolme avustustasoa, kustomoitavissa TQ E-Bike sovelluksen kautta
TQ HPR50 painaa vain 1850g, ollen lähes kilon kevyempi kuin esimerkiksi Shimanon EP8 sähkömoottori. Tehoa ja vääntöä on silti tarjolla aivan riittävästi ja ennemminkin juuri sopivasti kuskin tarpeisiin. Kokonaisuutena HPR50 tarjoilee erittäin luonnollisen ja luontevan tuntuisen avustuksen. Avustusjärjestelmä on kokonaan erillinen kokonaisuus muusta voimansiirrosta, jonka seurauksena joillekin sähköpyörille tyypillinen ylimääräinen polkemisvastus loistaa poissaolollaan, erityisesti kun ylitetään avustuksen loppumisraja 25km/h. Ilman avustusta Unno Ikki käyttäytyy aivan kuin normaali avustukseton pyörä. E-Bike sovelluksen kautta voit säätää avustuksen tasoja ja luonnetta mieleiseksesi.
Järjestelmän akku on erityisesti suunniteltu HPR50 sähkömoottorin ja käytön luonteen tarpeita varten. Virtaviivainen ja kapea muotoilu antavat runkosuunnitteluun huomattavasti enemmän mahdollisuuksia kuin monen muun järjestelmän akut. 360Wh akku ja luontaisesti avustava ja vähäkulutuksinen sähkömoottori tarjoilevat ajamisen iloa tuntikausiksi, älä anna siis "pienen" akkukapasiteetin hämätä. Kapasiteetti on myös laajennettavissa pullotelinetyyppisellä lisäakulla.
Ikki integraatio. Pyörän ajatusmaailma perustuu hyvin pitkälti integraatioon ja sen kautta saavutettavaan toiminnallisuuteen ja ulkonäköön. Pyörää katsoessa ei todellakaan ensimmäisenä tule mieleen sähköpyörä. Erityisesti sivuprofiili ei huomattavasti eroa sähköttömien enduropyörien runkoputkien ulkonäöstä. Runko on pullollaan tarkkaan mietittyjä integroituja yksityiskohtia kuten piilotettu satulaputken kiristin, hienosti vedetyt jarruletkujen viennit, saumattomasti rungon vaakaputken yläosaan upotettu näyttö sekä ketjuohjuri varmistamaan voimansiirron toiminnan tilanteessa kuin tilanteessa. Vaijerien ja jarruletkujen sisäisiä vientejä varten rungon sisällä on hiilukuituiset ohjauskanavat helpottamaan reititystä huoltoja varten.
Jousitus. Tässä näkyy erityisesti Unnon ja CERO Design tiimin vuosien kokemus pyörien suunnittelusta ja jousituksen toimintaan keskittymisestä. Mithin rungon jousitus on joustomatkaltaan 160mm ja joustokäyrältään hyvin progressiivinen. Sag eli jousituksen alkupainauma on suunniteltu 35% tuntumaan, joka antaa erittäin herkän alkujouston ja erinomaisen pohjaamisen vastustamisen. Sopii erinomaisesti käytettäväksi myös kierrejousi-iskarien kanssa, coil -kuskit huomio!
Ekologisuus. On varmasti valtaosalle selvää että hiilikuit ei ole aina se ympäristöystävällisin materiaali ja yhden suhteellisen pienen pyörävalmistajan mahdollisuudet vaikuttaa asioihin ovat pienehköt. Siitä huolimatta Unnon tuotannossa on panostettu ympäristöön siinä missä vain mahdollista. Unno yhteistyössä Oceanworksin kanssa käyttää jokaisen pyörän valmistuksessa kierrätettyjä muoveja, joista osa tulee meristä kerätystä muoviroskasta. Ei ehkä vaikuta paljolta, mutta pienet purot muodostavat suuret virrat ja emmepä juuri ole kuulleet vastaavasta muilta pyörämerkeiltä, ainakaan vielä. Ja viimeisenä pyörän sielu eli runko ja geometria. Runkomateriaaliksi on valikoitunut hiilikuitu, sillä suunnittelutiimin mukaan vastaavaan rungon tekeminen esimerkiksi alumiinista olisi ollut lähes mahdotonta. Rungon kokomitoitus perustuu pitkälti ohjaamon tilaan ja rungon ns. reach mittaan. Sen sijaan että runkokoot olisi nimetty perinteisen S,M, L jne. kokojen mukaan, Unno käyttää reachiin sekä kuskin pituuteen perustuvaa mitoitusta. Koot ovat S1 alle 175cm kuskille, S2 175-185cm kuskille ja S3 yli 185cm kuskille.
Speksilistasta ei tässä kohtaa tarvinne mainita, kaikki yksittäiset osat ovat aikalailla parasta mitä tähän hintaan on tarjolla, tarkempi osalista löytyy teknisistä tiedoista. Ja Ikki kuuluu tietysti testipyörävalikoimaamme, joten jos et vielä ole vakuuttunut niin tilaa testipyörä kotipoluille testattavaksi ja päätä itse!
Jos nimi Cesar Rojo ei ole entuudestaan tuttu niin kyseess on menestyksekäs ex- alamäkikuski, vahvasti modernin long and slack -maastopyörägeometrian taustavaikuttaja muiden pyörämerkkien kautta, espanjalaisen CERO Design -yrityksen perustaja sekä luonnollisesti Unnon yksi pääsuunnittelijoista. Cesar CERO Designin tiimeineen on ollut vaikuttamassa monien maastopyörämerkkien suunnittelussa ja Ceron asiakaskuntaan moottoripyöräpuolella kuuluvat sellaiset legendaariset merkit kuten KTM ja Husqvarna. Herran suunnittelupöydältä onkin lähtöisin useita edistyksellisiä ja sanoisimmeko jopa vallankumouksellisia visioita, nyt viimeisempänä oma Unno pyörämerkki. Olemmekin erittäin innoissamme että Unno on nyt rantautunut meille Suomeen!
Miksi Unno? Merkin pääajatuksena on olla uniikki ja tehdä asiat eri tavalla kuin muut, eikä pelätä olla erilainen, vaan keksiä jotain oikeasti uutta. Pelkkä visuaalinen puoli ei tietystikään yksinään ole tarpeeksi, pyörän täytyy olla myös ilo ajaa. Jos tahdot ajaa jotain oikeasti erilaista ja innovatiivista, pyörän joka itsessään on äärimmäisen vaikuttava, niin ajossa kuin tallin seinällä, olisiko Unno seuraava pyöräsi?
Unno Ikki. Unnon eri mallien nimeäminen vaatii ehkä pientä selvennystä. Unnon aiempien mallien nimet on johdettu eri mantereiden vuorista ja Ikki on nyt brändin kuudes pyörämalli, joten maapallolta loppuivat pyöräiltävät mantereet kesken (voidaan toki kiistellä etelämantereen maastopyöräilyskenestä). Unno siirtyi aiemman mallin eli Mithin tapauksessa (kyseessä on kieltämättä aika avaruusajan pyörä) aurinkokunnan muille palloille. Ikki puolestaan saa nimensä Venuksen Mielikki Mons vuoresta. Sanoisimme että melko luontainen nimeämismetodi aikalailla "outside the box" ajatteluun perustuvalle merkille. Mielikki -vuoren korkeus ei ilmeisesti ole kovin tarkkaan pääteltävissä, kuten ei myöskään etukäteen Ikkillä ajamasi nousumetrit, sen verran kevyestä ja hyvin kiipeävästä pyörästä on kyse.
Mielikki mons saa muuten alunperin nimensä muinaissuomalaisen uskonnon jumaluuden mukaan. Mielikki oli naispuolinen metsänhenki, metsän kuninkaan Tapion vaimo. Häntä pidettiin metsän siistimisen, koristelun ja kaunistamisen hoitajana, jonka työn tuloksia, kuten myös Mielikin omaa kauneutta kannatti metsässä liikkuessaan kehua (lainaus Wikipedian artikkelista https://fi.wikipedia.org/wiki/Mielikki ). Suhteellisen osuva nimi maastopyörälle!
Sähköjärjestelmä TQ HPR50
Erittäin kevyt ja kompakti sähkömoottori tarjoilee todella luonnollisen tuntuisen avustuksen, ollen samalla huiman hiljainen. TQ:n järjestelmä mahdollistaa visuaalisesti hyvin lähellä sähkötöntä pyörää olevan runkomuotoilun ja mikä tärkeintä erinoimaisen pyörän käsiteltävyyden sekä ajamisen hauskuuden!
Kohokohdat:
- Sähköjärjestelmän kokonaispaino 3,90kg (moottori 1850g j akku 1830g) - Runkoon integroitu näyttö - Maksimivääntö 50Nm, maksimiteho 300W - Huomaamaton, mutta riittävän tehokas - 360Wh akku, laajennettavissa range extenderillä 160 wattitunnilla - Kolme avustustasoa, kustomoitavissa TQ E-Bike sovelluksen kautta
TQ HPR50 painaa vain 1850g, ollen lähes kilon kevyempi kuin esimerkiksi Shimanon EP8 sähkömoottori. Tehoa ja vääntöä on silti tarjolla aivan riittävästi ja ennemminkin juuri sopivasti kuskin tarpeisiin. Kokonaisuutena HPR50 tarjoilee erittäin luonnollisen ja luontevan tuntuisen avustuksen. Avustusjärjestelmä on kokonaan erillinen kokonaisuus muusta voimansiirrosta, jonka seurauksena joillekin sähköpyörille tyypillinen ylimääräinen polkemisvastus loistaa poissaolollaan, erityisesti kun ylitetään avustuksen loppumisraja 25km/h. Ilman avustusta Unno Ikki käyttäytyy aivan kuin normaali avustukseton pyörä. E-Bike sovelluksen kautta voit säätää avustuksen tasoja ja luonnetta mieleiseksesi.
Järjestelmän akku on erityisesti suunniteltu HPR50 sähkömoottorin ja käytön luonteen tarpeita varten. Virtaviivainen ja kapea muotoilu antavat runkosuunnitteluun huomattavasti enemmän mahdollisuuksia kuin monen muun järjestelmän akut. 360Wh akku ja luontaisesti avustava ja vähäkulutuksinen sähkömoottori tarjoilevat ajamisen iloa tuntikausiksi, älä anna siis "pienen" akkukapasiteetin hämätä. Kapasiteetti on myös laajennettavissa pullotelinetyyppisellä lisäakulla.
Ikki integraatio. Pyörän ajatusmaailma perustuu hyvin pitkälti integraatioon ja sen kautta saavutettavaan toiminnallisuuteen ja ulkonäköön. Pyörää katsoessa ei todellakaan ensimmäisenä tule mieleen sähköpyörä. Erityisesti sivuprofiili ei huomattavasti eroa sähköttömien enduropyörien runkoputkien ulkonäöstä. Runko on pullollaan tarkkaan mietittyjä integroituja yksityiskohtia kuten piilotettu satulaputken kiristin, hienosti vedetyt jarruletkujen viennit, saumattomasti rungon vaakaputken yläosaan upotettu näyttö sekä ketjuohjuri varmistamaan voimansiirron toiminnan tilanteessa kuin tilanteessa. Vaijerien ja jarruletkujen sisäisiä vientejä varten rungon sisällä on hiilukuituiset ohjauskanavat helpottamaan reititystä huoltoja varten.
Jousitus. Tässä näkyy erityisesti Unnon ja CERO Design tiimin vuosien kokemus pyörien suunnittelusta ja jousituksen toimintaan keskittymisestä. Mithin rungon jousitus on joustomatkaltaan 160mm ja joustokäyrältään hyvin progressiivinen. Sag eli jousituksen alkupainauma on suunniteltu 35% tuntumaan, joka antaa erittäin herkän alkujouston ja erinomaisen pohjaamisen vastustamisen. Sopii erinomaisesti käytettäväksi myös kierrejousi-iskarien kanssa, coil -kuskit huomio!
Ekologisuus. On varmasti valtaosalle selvää että hiilikuit ei ole aina se ympäristöystävällisin materiaali ja yhden suhteellisen pienen pyörävalmistajan mahdollisuudet vaikuttaa asioihin ovat pienehköt. Siitä huolimatta Unnon tuotannossa on panostettu ympäristöön siinä missä vain mahdollista. Unno yhteistyössä Oceanworksin kanssa käyttää jokaisen pyörän valmistuksessa kierrätettyjä muoveja, joista osa tulee meristä kerätystä muoviroskasta. Ei ehkä vaikuta paljolta, mutta pienet purot muodostavat suuret virrat ja emmepä juuri ole kuulleet vastaavasta muilta pyörämerkeiltä, ainakaan vielä. Ja viimeisenä pyörän sielu eli runko ja geometria. Runkomateriaaliksi on valikoitunut hiilikuitu, sillä suunnittelutiimin mukaan vastaavaan rungon tekeminen esimerkiksi alumiinista olisi ollut lähes mahdotonta. Rungon kokomitoitus perustuu pitkälti ohjaamon tilaan ja rungon ns. reach mittaan. Sen sijaan että runkokoot olisi nimetty perinteisen S,M, L jne. kokojen mukaan, Unno käyttää reachiin sekä kuskin pituuteen perustuvaa mitoitusta. Koot ovat S1 alle 175cm kuskille, S2 175-185cm kuskille ja S3 yli 185cm kuskille.
Speksilistasta ei tässä kohtaa tarvinne mainita, kaikki yksittäiset osat ovat aikalailla parasta mitä tähän hintaan on tarjolla, tarkempi osalista löytyy teknisistä tiedoista. Ja Ikki kuuluu tietysti testipyörävalikoimaamme, joten jos et vielä ole vakuuttunut niin tilaa testipyörä kotipoluille testattavaksi ja päätä itse!
Tuotekoodi: UNIKRA
Valmistaja: Unno
- Runko:
- Unno Mith hiilikuitu
- Moottori:
- TQ HPR50 360Wh battery. 50Nm torque. Motor weight 1850g. Battery weight 1830g. Range extender ready
- Akku:
- TQ 360 Wh
- Näyttöyksikkö:
- Runkoon integroitu
- Etuhaarukka:
- Fox 38 Factory 170mm Kashima
- Takaiskari:
- Fox FLOAT X2
- Kammet:
- e-THIRTEEN e*spec plus 160mm
- Eturatas:
- CR Eagle 36T
- Takapakka:
- SRAM GX XG 1275. 10-52T
- Polkimet:
- -
- Vaihtajat ja vivut:
- SRAM GX AXS sähkövaihteet
- Jarrut:
- Formula Cura 4, 220mm / 203mm jarrulevyt
- Jarrukahvat:
- Formula Cura 4
- Ohjainlaakeristo:
- Acros Internalt IS 1.5/1.5"
- Ohjaustanko:
- Deux Integrated Enduro 40mm / 20mm
- Ohjainkannatin:
- Deux Integrated Enduro 40mm / 20mm
- Istuinkannatin:
- ONEUP DROPPER Lever MMX. S1 120 / S2 150 / S3 180mm
- Kiekot:
- DT SWISS HX 1700 29 15x110 etu, 27.5 148x12 taka
- Renkaat:
- Maxxis Assegai 29x2.5 Exo+ TR 3C Maxxgrip etu, Minion DHR 2 27.5x2.4 Maxxterra 3C DD TR taka
- Paino:
- Runkokoosta ja mallista riippuen noin 18-19 kg