Unno Mith Pro
  • Jotain oikeasti uutta ja erilaista pyörärintamalla!
  • Upea hiilikuiturunko saumattomasti integroiduilla osilla
  • DJI Avinox sähkömoottori, jopa 120Nm vääntöä ja 1000W
    tehoa. 800 Wh akku.
  • Fox 38 Factory 170mm joustohaarukka, Fox Float X2
    takaiskari
  • Langaton SRAM X0 AXS 1x12 sähkövaihteisto
  • Formula Cura 4 hydrauliset levyjarrut
  • NEWMEN Phase 30 Carbon 29/27.5" kiekot
  • OneUp V3 hissitolppa

Unno Mith Pro


Unno Mith: Uudistunut superpyörä! Mith kuuluu
testipyörävalikoimaamme, testaa kotipoluilla ennen
ostopäätöstä. HUOM! Unnot "tehdään tilauksesta" joten
tiedustele saatavuus meiltä!

Hinta sis. alv 25.5%

alkaen: 12 395,00 €

koko
Valitse ominaisuudet.
Haluan pyörän työsuhdepyöräksi

Pyörät toimitetaan täysin koottuina ja lähes ajovalmiina, ohjaustanko vain ajoasentoon ja menoksi!
Tutustu alennusportaisiimme tai lisää tuote ostoskoriin, alennukset lasketaan automaattisesti.

Työsuhdepyörä ? Työsuhdepyörän hankkiminen ei ole koskaan ollut näin helppoa, voit tilata pyörän suoraan verkkokaupasta. Lisää tietoa täältä!

Unno, ei todellakaan kuten muut pyörämerkit! Ennen kuin sukelletaan sen tarkemmin yksittäisen pyörämallin saloihin, Unno merkkinä sekä merkin pääsuunnittelija ansaitsevat esittelyt.

Jos nimi Cesar Rojo ei ole entuudestaan tuttu niin kyseessä on menestyksekäs ex- alamäkikuski, vahvasti modernin long and slack -maastopyörägeometrian taustavaikuttaja muiden pyörämerkkien kautta, espanjalaisen CERO Design -yrityksen perustaja sekä luonnollisesti Unnon yksi pääsuunnittelijoista. Cesar CERO Designin tiimeineen on ollut vaikuttamassa monien maastopyörämerkkien suunnittelussa ja Ceron asiakaskuntaan moottoripyöräpuolella kuuluvat sellaiset legendaariset merkit kuten KTM ja Husqvarna. Herran suunnittelupöydältä onkin lähtöisin useita edistyksellisiä ja sanoisimmeko jopa vallankumouksellisia visioita, nyt viimeisempänä oma Unno pyörämerkki. Olemmekin erittäin innoissamme että Unno on nyt rantautunut meille Suomeen!

Uusi Unno Mith on täällä, ja huhhuh mikä uusi tuleminen! Sähköavusteinen maastopyörä, jossa hulvaton 120Nm vääntömomentti yhdistyy vain 21,3 kg:n painon - tällaista yhdistelmää ei ole aiemmin nähty.

Edelliseen versioon verrattuna Mith on nyt sekä keveämpi että tehokkaampi. Paino on pudonnut huomattavasti aiemmasta ja samalla tehoa on kasvatettu merkittävästi uuden DJI Avinox -moottorin ansiosta. Moottori tarjoaa huimat 1000W huipputehoa Boost-tilassa, joka tekee jyrkimmistäkin nousuista - no, ei ehkä välttämättä helppoja - mutta ainakin erittäin hauskoja! Ja 800Wh:n akku latautuu täyteen vain 2 tunnissa ja 25 minuutissa. Ehdit siis juuri sopivasti nauttia lounaan ennen seuraavaa ajoa!

Mikä on Unno Mith ja miksi se erottuu? Unno Mith ei ole mikä tahansa sähkömaastopyörä - se on täysin uudenlainen lähestymistapa, jossa huippuluokan komponentit ja poikkeuksellinen runkoteknologia kohtaavat harvinaisen veistoksellisessa muodossa. Tämä tasapaino suorituskyvyn ja tyylikkään muotoilun välillä nostaa pyörän omaan luokkaansa.

Uudistettu muotoilu ja minimalistinen runko Katso Mithin runkoa hetki - luonnollisesti silmiinpistävin ominaisuus on äärimmäisen virtaviivainen hiilikuiturunko, josta on vaikea uskoa että se sisältää erittäin kykenevän sähkömoottorin ja massiivisen akun. Rungon viistoputki on ohuempi kuin useimmissa kevyissä sähkömaastopyörissä, vaikka sen sisään on saumattomasti integroitu 800 Wh:n akku. Runko on valmistettu ainutlaatuisella "twill" hiilikuitukudoksella, joka paitsi näyttää todella tyylikkäältä, myös kestää iskuja paremmin. Kaikki Mith- rungot testataan jopa kaksinkertaisesti ISO-standardeja tiukemmin - ei ihme että valmistaja tarjoaa elinikäisen takuun! Muotoilussa käytännöllisyys on etusijalla. Rungon pystyputkea on lyhennetty ja upotussyvyyttä kasvatettu 60 mm, joten tilaa on entistä pidemmän liikematkan hissitolpalle (150 mm S1-koossa, 180 mm S2-koossa ja 210 mm S3-koossa). Unno on myös viisaasti hylännyt trendikkään ohjainlaakerin kautta kulkevat vaijerien/jarruletkujen viennit parantaakseen kestävyyttä ja huollettavuutta. Kaapelointi kulkee rungon etuosan kyljestä sisään täysin ohjattuna rungon sisällä, ei ylimääräistä kilinää tai kolinaa!

Tulevaisuuden eMTB-konsepti DJI Avinox -moottori on Mithin sydän, eikä se jätä ketään kylmäksi. Yksi markkinoiden tehokkaimmista moottoreista tuottaa 105 Nm vääntöä normaalitilassa ja huimat 120 Nm Boost-tilassa! Vain 2,52 kg painava moottori yhdistettynä 3,74 kg painavaan 800 Wh:n akkuun takaavat poikkeuksellisen suorituskyvyn kaikissa maasto-olosuhteissa.

Mith hämärtää rajaa tavallisten ja sähköpyörien välillä. Runko näyttää ja tuntuu ketterältä vaikka sisältää tehokkaimman saatavilla olevan sähköjärjestelmän. Edistyksellinen teknologia ei todellakaan jätä toivomisen varaa: runkoon saumattomasti upotettu 2-tuumainen OLED- kosketusnäyttö, ympäristön valoanturi, GPS, kiihtyvyysanturi, barometri ja kompassi. Pyörässä on jopa reaaliaikainen sijaintiseuranta ja hälytysjärjestelmä (jos joku yrittää lainata pyörääsi ilman lupaa...). 63,5° keulakulma ja 170/160 mm joustomatka mullet- kiekkosetupilla (29" edessä, 27,5" takana) tekevät Mithistä tehokkaan laskukoneen, joka kuitenkin nousee ketterästi.

Unno Mith paino Yksi vaikuttavimmista asioista Unno Mithissä on sen keveys vain 21,5 kg täydellä varustuksella, vaikka kyseessä on täystehoinen enduropyörä, jonka osat eivät todellakaan ole heppoisimmasta päästä. Tämä on painolukema, joka tavallisesti yhdistetään kevyisiin SL-luokan sähköpyöriin, joissa on vähemmän tehokas moottori ja pienempi akku. Miten ihmeessä?

Mith on pudottanut yli kilon painostaan verrattuna edelliseen Bosch CX Race -moottorilla varustettuun malliin. Tämä tekee siitä äärimmäisen ketterän ja hallittavan sekä ylä- että alamäissä. Pyörän painojakaumaa on myös hiottu käyttämällä 155 mm:n kampia, mikä parantaa samalla maavaraa poljettaessa ja keskittää ajajan asentoa paremmin. Kokovalikoima kattaa kolme kokoa: S1 (155-170 cm), S2 (170- 180 cm) ja S3 (180-195 cm)

Moottori, akku ja älyominaisuudet

DJI Avinox: 120 Nm Boost-tila Unno Mithin sydämenä sykkii huippumoderni DJI Avinox - moottori, joka herättää kunnioitusta jo perustilassaankin 105 Nm:n väännöllä. Mutta kun painat Boost-nappia - moro - vääntö nouseekin hurjaan 120 Nm:iin! Ja mikä parasta, tämä pikkupeto painaa vain 2,52 kg tarjoten parhaimmillaan kokonaiset 1000 wattia huipputehoa. Et tietenkään koskaan tarvitse sitä kaikkea... paitsi niissä jyrkimmissä nousuissa, joissa jokainen watti on kultaakin kalliimpi.

Ajokokemuksen räätälöimiseksi käytössäsi on viisi eri ajotilaa: Auto, Eco, Trail, Turbo ja Boost. Säästötilassa (Eco) saat 70 Nm vääntöä, kun taas Auto-, Trail- ja Turbo- tiloissa käytettävissäsi on täydet 105 Nm. Boost-nappi on kuin salainen ase - 30 sekunnin tehopiikki juuri siihen kohtaan missä sitä eniten tarvitset. Eri ajotilat ovat luonnollisesti räätälöitävissä omien tarpeidesi mukaan; riittääkö vähempi piikkiteho ja tahdot ajaa pidemmälle vai onko aika rajallista ja tahdot kattaa mahdollisimman paljon lyhyemmässä ajassa? Päätä itse ja räätälöi ajotilat sopimaan juuri omaan käyttöösi.

800 Wh akku ja 2h 25min pikalataus Akun kapasiteetti on yksi markkinoiden suurimmista - massiiviset 800 Wh, joka on vielä kauniisti integroitu runkoon. Luulisi moisen energiavaraston painavan maltaita, mutta ei, akku painaa vain 3,74 kg. Todellinen taikuus piilee kuitenkin latausnopeudessa: mukana tuleva 12 ampeerin pikalaturi lataa akun tyhjästä täyteen vain 2 tunnissa ja 25 minuutissa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että ehdit nauttia rauhassa lounaan, ja palatessasi akkusi on taas täynnä energiaa uusiin seikkailuihin.

Akku ei ole irrotettava, mutta latauspistoke on sijoitettu järkevästi moottorin yläpuolelle, jossa se on helposti käytettävissä ja samalla hyvin suojattu kuralta ja lialta.

OLED-näyttö ja USB-C-lataus Vaakaputken yläosasta löytyy tyylikkäästi integroitu 2- tuumainen OLED-kosketusnäyttö, jonka kirkkaus (800 nitiä) ja tarkkuus (326 ppi) ovat kuin suoraan huippuälypuhelimesta. Näytössä on luonnollisesti ympäristön valoanturi, joka säätää kirkkautta automaattisesti - ajatpa sitten pimenevässä metsässä tai kirkkaassa auringonpaisteessa. Käytännöllisyyspisteet nousevat entisestään näyttöön integroidulla USB-C-portilla, joka mahdollistaa puhelimesi tai pyörätietokoneesi lataamisen ajon aikana. Järjestelmää ohjataan joko näppärällä kosketusnäytöllä tai kahden langattoman ohjaustangon kauko-ohjaimen avulla.

Sovellus: GPS, varkaussuoja, säätömahdollisuudet Unno Mith ei ole vain pyörä, se on älypyörä! Se integroituu saumattomasti älypuhelinsovelluksen kanssa tarjoten kattavan valikoiman älytoimintoja. Sisäänrakennettu GPS, kiihtyvyysanturi, barometri ja kompassi varmistavat, että tiedät aina missä olet ja minne olet menossa. Turvallisuuspuolella 4G-yhteys mahdollistaa pyörän sijainnin reaaliaikaisen seuraamisen sekä tehokkaan varkaussuoja- ja hälytysjärjestelmän käytön. Sovelluksella voit myös mukauttaa ajotiloja ja Boost-ominaisuuden kestoa juuri sinun mieltymyksiisi sopiviksi.

Kokonaisuutena Unno Mith on paljon enemmän kuin vain tehokas sähkömaastopyörä - se on täysverinen älypyörä, joka vie maastoajon aivan uudelle tasolle.

Unno Mith ajossa Mukavuus ja ajoasento Korkea etupää tarjoaa mukavan, pystymmän ajoasennon pitkillä soratieosuuksilla, siirtymät pysyvät siis erinomaisen rentoina. Jousitus toimii parhaiten 30-35% SAG-säädöillä, jolloin alkujousto on erittäin herkkä pienillekin epätasaisuuksille. Vanhaan malliin verrattuna ajoasento on nyt huomattavasti tasapainoisempi pidemmän satulaputken upotuksen (60 mm) ansiosta - ei tarvitse enää tuntea olevansa "pyörän päällä" vaan enemmänkin "pyörän sisällä". Tekniset nousut ja haasteet

Teknisillä nousuilla Mith ei ole mikään automaattinen vuorenvalloittaja. Se vaatii kuskiltaan aktiivista otetta, erityisesti korkeaan etupäähän pitää tottua - painoa täytyy siirtää tietoisesti eteen, jotta etupyörä pysyy maassa eikä ala keulimaan. Mutta kun tähän tottuu, DJI Avinox -moottorin erinomainen pito ja pitävät renkaat tukevat nousua niin tehokkaasti, että yllätyt itsekin! Boost-toiminto on kuin salaisuus, jota käytät vain tarvittaessa - se antaa jyrkimmissä kohdissa 30 sekunnin tehopiikin, joka pelastaa sinut tilanteista joissa muuten ajo muuttuisi tunkkaamiseksi (toim huom: tunkata = työntää pyörää ylämäkeen, ehkä hieman kiroillen).

Laskut: nopeus ja kontrolli Alamäessä Mith näyttää todelliset kyntensä. Pyörän erittäin kyvykäs ja progressiivinen jousitus mahdollistaa vauhdin keräämisen helpolla pumppaamisella ja hypyistä ponnistamalla. 63,5° keulakulma ja pitkä 450 mm:n perä takaavat sellaisen vakauden kovassa vauhdissa, että uskallat ottaa linjoista vähän enemmän irti. Jousituksen tunne on napakka mutta silti riittävän "plush", jotta pito säilyy myös röykkyisemmässä maastossa. Jarrutuksessa vaaditaan hieman vähemmän puristusvoimaa kuin monilla muilla malleilla, mutta tuntuma säilyy tarkkana - tiedät aina missä jarrutehon raja menee.

Vertailu muihin eMTB-malleihin

Kun vertaillaan markkinoiden muihin huippumalleihin, Mith erottuu joukosta. Esimerkiksi Orbea Wildin kanssa yhteisenä tekijänä on erinomainen moottori-integraatio, mutta Mith painaa yli kilon vähemmän - ja senhän huomaa heti teknisessä maastossa. Transition Repeater sijoittuu joustotuntumaltaan jonnekkin Mithin ja Wildin väliin - ei yhtä pehmeä ja syvä kuin Mith, mutta pehmeämpi kuin Wild. Toisin kuin monet muut SL-pyörät, Mith tarjoaa täyden tehon ilman kompromisseja painossa - tämä tekee siitä harvinaisen yhdistelmän joka toimii sekä pitkillä lenkeillä että bikeparkissa. Ja se todellisen elämän suorituskyky? Unno testilenkillä on ajettu esimerkiksi 58km matka 2800 nousumetrillä, reilu kolme tuntia 18,2km/h keskinopeudella. Suomessa saa ajella melkoisen maastolenkin että erityisesti kyseisiin nousumetreihin pääsee.

Unnon omaa testilenkki-infoa: “…I'm amazed by how much range the motor delivers. Two hours of riding at a solid pace, 134 bpm, 21.0 kph average with the bike capped at 25 kph, and the incredible stat of 2,273 m (7,457 ft) of accumulated elevation and 10 descents. 6% left on the battery. This kind of ride was something you could only dream of before, or experience in a bike park…" Unno Mith Race vs Pro: Kumpi kannattaa ostaa? Niin, se hankala kysymys - Race vai Pro? Molemmat tarjoavat aivan järjettömän hyvän ajoelämyksen, mutta kumpi sopisi juuri sinulle?

Komponenttierot ja hinta

Race-malli 10379€, kun taas Pro-malli 12395€. Tämä 2000 euron ero näkyy luonnollisesti osissa. Molemmissa on toki sama hurja DJI Avinox -moottori, 800 Wh akkupaketti ja Fox 38 Factory GRIP X2 -etuhaarukka, eli perustarpeista ei tingitä kummassakaan.

Merkittävimmät erot löytyvät takaiskarivaihtoehdoista (Race: Fox Float X Factory vs Pro: Fox Float X2 Factory) ja kiekoista (Race: alumiiniset NEWMEN Performance 30 vs Pro: hiilikuituiset NEWMEN Phase 30). Pro tarjoaa myös korkeamman tason voimansiirron SRAM X0 Eagle AXS T-Type muodossa, kun Race taas tulee SRAM S1000 Eagle AXS T-Type -sarjalla.

Kenelle Race sopii? Race-malli on ehdottomasti erinomainen valinta kokeneelle kuskille, joka haluaa huippusuorituskykyä ilman sitä korkeinta hintalappua! Alumiiniset kiekot saattavat olla jopa kestävämmät rankassa käytössä (ja kyllähän tällä pyörällä sitä rankempaa käyttöä tulee harrastettua!). Race- mallin komponentit ovat edelleen aivan ensiluokkaisia - samaiset Formula Cura 4 -jarrut ja OneUp V3 -hissitolppa kuin Pro-mallissakin, ainoastaan ohjaamo on alumiininen hiilikuidun sijaan.

Kenelle Pro on oikea valinta? Pro-malli on sitä pyöräilijää varten, jolle mikään ei riitä! Korkeamman tason takaiskunvaimennin tarjoaa paremman säädettävyyden kautta lisää pelivaraa, kun taas hiilikuitukiekot tuovat lisää ketteryyttä ja parempaa kiihtyvyyttä. Jos arvostat parasta mahdollista osasarjaa ja matalinta mahdollista painoa, niin Pro antaa sinulle kaiken mitä kaipaat.

Kumpi on rahalle parempi vastine? Mielenkiintoista kyllä, molemmat mallit painavat lähes saman verran, noin 21,5 kg, mikä on suorastaan naurettavan kevyt täystehoiselle sähköendurolle. Tämä on yksi parhaista paino-teho-suhteista koko luokassa, etenkin kun ottaa huomioon sen massiivisen 800 Wh:n akun ja 170/160 mm joustomatkan.

Kilpailijoihin verrattuna Unno Mith tarjoaa poikkeuksellisen hinta-laatusuhteen. Race tuo saman peruspaketin kuin Pro, mutta 2000 euroa edullisemmin. Pro-malli puolestaan ei lisää turhia komponentteja, vaan tarjoaa aidosti parempaa laatua niissä kohdissa, joissa sillä on merkitystä. Loppujen lopuksi valinta riippuu tietenkin käyttötarkoituksestasi ja budjetistasi Race on järkivalinta useimmille, mutta jos haluat ehdottomasti sen parhaimman mahdollisen ilman kompromisseja, Pro on sinun pyöräsi!

Lopuksi: Tulevaisuuden eMTB tänään 21,3 kilon paino yhdistettynä jättimäiseen 120 Nm vääntömomenttiin todistaa sen, ettei tehosta enää tarvitse tinkiä painon kustannuksella. Maastopyörämaailmassa ei tietenkään koskaan puhuta täydellisistä pyöristä, mutta Unnon DJI Avinox -moottorin ja 800 Wh akun liitto on luonnollisesti poikkeuksellisen lähellä täydellistä. Vaikkei hinta ole todellakaan niitä edullisimpia, tämä peli tarjoaa kyllä vastinetta rahalle. Ja ottaen huomioon että kyseessä on todella uniikki pyörä pienehköltä ja innovatiiviselta valmistajalta niin hintalappu ei toisaalta olekaan kovin ihmeellinen. Kannattaa vertailla monen suuremman merkin vastaavan hinnan pyöriin ja mitä rahalla Unnon kohdalla saa, ei ehkä vaikutakkaan niin kalliilta. Pitkäikäinen hiilikuiturunko ja tekniset ominaisuudet ovat sitä mitä huipputason pyörältä odotatkin. Unno Mith ei tietenkään ole markkinoiden halvin eMTB. Eikä sen pidäkään olla! Vaativalle kuskille tämä tarjoaa harvinaisen paketin keveyttä, tehoa ja huippukomponentteja samassa paketissa.

Unno Mith näyttää mihin eMTB-teknologia tänä päivänä pystyy. Kysymys ei enää ole siitä, tarjoaako pyörä riittävästi tehoa ja toimintamatkaa, vaan pikemminkin siitä, pystytkö sinä hyödyntämään kaiken sen potentiaalin mitä tässä myllyssä piilee. Olisikohan tämä se pyörä, jolla pääset seuraavalle tasolle?

Tuotekoodi: UNMIPRO

Valmistaja: Unno

Katso myös muut Unno-valmistajan tuotteet

Pyörä ajovalmiina kotiovellesi

14 päivää ilmainen palautusoikeus

Kotimaista pyöräkauppaa vuodesta 1949